Velká cesta západním pobřežím USA

09.07.2014 Po ochutnávce jak chutná Amerika z dubna letošního roku, kdy jsme byli v NY, jsme na cestě opět směrem USA. Tentokrát to bude průzkum jak to vypadá na západě USA a pokusíme se dobýt Aljašku. Tímto letadlem a společností American letíme z Londýna přes NY do LA.

Los Angeles a Beverly Hills

10.07.2014 Do LA jsme přiletěli ve dvě hodiny ráno s dvouhodinovým zpožděním. Máme dost času na vyzvednutí auta (jezdit budeme fungl novým Fordem) a naplánování co s načatým dnem. Projeli jsme si LA a také slavné Beverly Hills - některé vily místní smetánky jsou opravdu nádherné, jinak je Beverly Hills normální městská část LA.

Slavný Hollywood

10.07.2014 Hollywood je další čtvrtí Los Angeles, která sousedí s Beverly Hills. Kromě filmových studií, která zde sídlí, se zde můžete projít po chodníku slavných, kteří zde mají svou hvězdu. Ulice je hodně dlouhá a hvězdy s jmény umělců jsou na obou stranách. Prošli jsme si jen část, některá jména nám byla známá, ale většinu jmen jsme viděli poprvé.

Venice beach Santa Monica

10.07.2014 Odpoledne jsme navštívili i vyhlášenou Venice Beach kousek od městečka Santa Monica. Všechny místní pláže jsou zde hodně podobné, jsou dlouhé, široké, plné lidí (i když je voda studená) a po cca 200 metrech jsou tyto věže pro plavčíky jak to známe z Pobřežní hlídky.

45 stupňů v poušti Boreko

11.07.2014 Od moře jsme to stočili do vnitrozemí, na dnešní den jsme si naplánovali dojet až do NP Joshua Tree. Jedeme nejkratší cestou takže projíždíme pouští Boreko, kde jsme v jeden okamžik naměřili 45 stupňů. Když jsem vylezl z auta abych vyfotil tento krásný stříbrný domeček tak jsem si myslel že jsem v troubě.

Národní park Joshua Tree

11.07.2014 První národní park který jsme navštívili byl Joshua Tree. Název dostal podle stromu který zde roste a který je pro toto místo tak typický - Juka krátkolistá (Jozzův strom - Joshua Tree). Národní park se rozprostírá v Mohavské poušti a klima je zde díky vyšší nadmořské výšce příjemnější - bylo zde kolem 30 stupňů.

Je to tady plné kaktusů

11.07.2014 Kromě stromu Joshua Tree zde roste velký počet různých kaktusů. V některých částech národního parku rostou kaktusy jako u nás stromy v lese. Jeden je hned vedle druhého a tak se mezi nimi špatně chodí. Není totiž zrovna příjemné, když do Vás kaktus zapíchne osten - hodně špatně se vyndavá.

Večerní rozloučení s joshua tree

11.07.2014 V parku jsme byli až do večera a čekali jsme, jaké podmínky nám připraví počasí pro západ slunce. A nelitovali jsme - západ byl opravdu skvělý, mraky nám v jeden okamžik hrály všemi barvami. Docela se těším zda nám bude štěstí přát i další dny.

Stará auta jako ozdoba

12.07.2014 Po cestě jsme již narazili na mnoho zajímavých starých aut, která jsou jen tak odložená u cesty a nebo jsou použitá jako zajímavá reklama například na restauraci či prodejnu benzínu. Tento pěkný náklaďáček jsme potkali cestou do Údolí smrti kam máme namířeno.

Cesta do Údolí smrti

12.07.2014 Ještě včera jsme si mysleli, že 45 stupňů bude náš rekord, ale dnes jsme chvílemi měli na teploměru 49 stupňů. Byli jsme totiž v Údolí Smrti neboli Death Valley - jak příznačný název. Vedou sem docela pěkné cesty, ale vycházet z auta se moc nedoporučuje, ono tady toho ani moc k vidění není - i když barevné odstíny skal jsou úžasné.

Barvičky jako u malíře

12.07.2014 Tak hlavně kvůli této atrakci se do Death Valley jezdí. Najdete zde totiž krásně zbarvené skály - barvy to jsou opravdu úžasné - taky se tato část údolí jmenuje Umělecká paleta barev. Nakonec i přes velké vedro jsme nelitovali, že jsme tady byli.

Město hazardu Las Vegas

13.07.2014 Las Vegas jsme nemohli na naší cestě vynechat, byli jsme zvědaví jak toto město postavené v poušti vypadá. Už při příjezdu je vidět, že tady jsou peníze a ne málo - široké ulice, moderní budovy, obchod vedle obchodu a uzavřené rezidenční čtvrti. Ale jak v tom vedru tady mohou žít - kolem 10 hodiny bylo 42 stupňů.

Centrum Las Vegas je jeden kýč

13.07.2014 Asi jsem už na takové věci starý, ale centrum Las Vegas mi připadá jako jedna velká Matějská pouť. Je zde vše ale dotaženo k dokonalosti, vedle sebe je Socha Svobody, Eiffelova věž, Sfinga, Most Rialto z Benátek a nespočet dalších napodobenin a mezi tím vším projíždí horská dráha - obchody se suvenýry jsou všude kam se podíváš.

Slavná Route 66

13.07.2014 Projet se po slavné silnici Route 66 byla povinnost. Původně spojovala západní pobřeží s východním a procházela mnoha státy. Dnes už je to na několika dochovaných úsecích hlavně turistická atrakce spojená s prodejem neskutečného množství upomínkových předmětů.

Tahle policie je neškodná

13.07.2014 Skoro až na konci našeho putování po Route 66 jsme narazili na skvěle zrekonstruované policejní auto. Stálo u jedné benzínové pumpy a bylo obdivované každým řidičem, který k benzínce přijel. Jinak Policii jsme zatím moc neviděli, ale jelikož jezdíme podle pravidel a pomalu tak snad už ani neuvidíme.

Grand Canyon

14.07.2014 Povinná zastávka v NP Grand Canyon určitě stála za to. Jde opravdu o velký div přírody, že něco tak velkého mohlo vzniknout. Vše je zde ovšem podřízeno turistickému ruchu - v hlavní sezóně je tady hlava na hlavě, ani obrovská parkoviště nestačí - ještě že jsme sem dorazili hodně brzy.

Cesta jak do jiného světa

15.07.2014 A to obrazně, ale i skutečně. Území přes které projíždíme patří Indiánům kmene Navajo a ti hospodaří dle svého. Hlavní atrakcí v této části USA je Monument Valley do kterého vede právě tato dlouhá a rovná cesta. Vše je zde mnohem dražší než jinde, ubytování nejde sehnat a pokud je tak jen v drahých hotelech, ale za zastávku to zde rozhodně stojí.

Monument Valley

15.07.2014 Monument Valley je hlavním turistickým lákadlem území kmene Navajo. Jedná se o mnoho samostatně stojících skal, které jsou v jinak rovné poušti značně dominantní a fotogenické. Kolem nich pak vede cesta, kterou si můžete projet vlastním autem a zastavovat dle libosti.

jsou malé ale bolí to pěkně

16.07.2014 Tyto malé kaktusy jsou tady jako plevel, rostou skoro všude. Jsou mrňavé a tak je potřeba koukat kam šlapete, protože trny jsou pěkně ostré a bolí to. Naštěstí jsou pro turisty v NP připravené perfektní stezky a tak zranění od kaktusu hrozí hlavně nepozorným fotografům, kteří kvůli fotce vlezou kamkoliv.

Hit národního parku Arches

16.07.2014 U nás máme Pravčickou bránu a v USA mají pro změnu Delicate Arch. Nachází se v Národním parku Arches a vede k ní asi 3 km dlouhý trek. Na místě kde stojí vypadá jako z jiného světa a určitě stojí za to sem dojít i když v létě je zde kolem 37 stupňů.

Bryce canyon

17.07.2014 Dnes jsme si naplánovali prohlídnout dva Národní parky, které jsou blízko sebe. Prvním byl Bryce Canyon NP. Je zajímavý tím, že je plný pískovcových věží, které stojí těsně vedle sebe a z výšky vypadají jako píšťaly varhan.

Zion national park

17.07.2014 Zion park je malý, ale za to hezký. Je zaměřený hlavně na turisty, kteří zde chodí různé treky. Středem parku protéká říčka a kolem ní se vše zásadní děje. Mě se líbila silnice, která je zde vínová a tak ladí s oranžovými skalami.

Mrtvé slané jezero

18.07.2014 Dorazili jsme do hlavního města Utahu - Salt Lake City, jehož jméno je odvozeno od Velkého slaného jezera, které je opodál. Zajímalo nás jak solné jezero vypadá a nebylo o co stát. Docela to v okolí zapáchá a navíc tam bylo hodně mrtvých ptáků - no nic zajímavého a tak jsem z břehu jezera udělal jen abstraktní foto solného břehu.

Parohatá brána do města afton

18.07.2014 Z teplých končin USA se pomalu a jistě dostáváme do hornatých částí - z Utahu jsme se přesunuli do Wyomingu a na noc jsme zakotvili v městečku Afton. Při vstupu do města projíždíte bránou tvořenou samými jeleními parohy, jelikož jsou kolem samé lesy asi jich je tady hodně i když znakem městečka je medvěd.

Vodopád Moss

18.07.2014 Kousek za městem Afton jsme narazili na štěrkovou cestu, která vedla do hor podél říčky Swift. Byla to zajímavá projížďka při níž jsme kromě dikobraza, který se líně šinul přes cestu, viděli a nafotili vodopád Moss - ten totiž na rozdíl od dikobraza na nás počkal a nechal se vyfotit.

Míříme stále na sever - NP Teton

19.07.2014 Jedeme stále více na sever - teplota tím pádem klesá, už je tady přijatelných 32 stupňů. Dojeli jsme do města Jackson, který je vstupní bránou do NP Teton. Vše tady vypadá jako v Alpách a to včetně cen a je tady hrozně lidí - turistická sezóna v plném proudu.

A konečně je tady i živo

19.07.2014 V této oblasti se již vyskytuje hodně zvířat - asi nejvíce obávaným je tady medvěd, vlk a bizon. Medvěda, vlka ani bizona jsme zatím neviděli, ale jednoho chlupáče už ano - místní žlutý svišť - je jich tady docela dost a občas i zapanáčkují.

Ptáků je v NP Teton taky hodně

19.07.2014 Kromě savců je tady i hodně různých ptáků a mnozí turisté se dokonce specializují na pozorování ptáků a jsou zde pro ně připraveny speciální stezky na kterých můžou různé druhy rozpoznávat či fotit.

Ranní focení u Mormonů

20.07.2014 Velice brzy jsme vstávali, abychom mohli být včas na focení východu slunce u staré vesnice Mormonů, což byli první osadníci v této oblasti. Zůstali po nich jen tyto dřevěné stavby, které tu prý stojí od roku 1890.

Zrcadlení v jezeře Leigh

20.07.2014 Když přijedete do NP brzy ráno tak máte výhodu, že nepotkáte moc turistů, maximálně pár trekařů a hlavně fotografy. U jezera Leigh jsme byli úplně sami a tak v klidu jsme si mohli vyfotit horu St.John, která se krásně zrcadlila v klidných vodách jezera.

Odpoledne dojíždíme do Yellowstone

20.07.2014 Yellowstone Národní park je asi to nejlepší co můžete v USA vidět. Byl založen již v roce 1872 jako první Národní park světa a znám je hlavně díky geotermálním přírodním úkazům, kterých je zde zhruba polovina všech světově známých. První zastávkou byla oblast Old Faithful kde najdete i toto krásně barevná jezírka.

Tak tady někde je vstup do pekla

21.07.2014 Geotermálních úkazů je v celém parku opravdu hodně. Některé se vyznačují nádhernými barvami a některé naopak jen ze země pouští páru. Jak asi muselo být původním obyvatelům když toto viděli - tak právě tady je vstup do pekla.

Jeden z nejhezčích gejzírů

21.07.2014 Tak ty barvy jsou u jezera se jménem Grand Prismatic Spring úplně nejhezčí, navíc aby vše vyniklo vede na protější horu trek. Pokud vyšplháte po svahu až na vršek kopce, což dá docela zabrat, tak uvidíte celý gejzír krásně shora jak hraje všemi barvami.

Mammoth Hot springs

21.07.2014 Poslední zastávkou v Yellowstonském parku byla malá vesnička Mammoth Hot Springs. Tady pro změnu tvořily vyvěrající prameny horké vody kaskády různě barevných políček, které stékaly dolu do řeky. Z dálky to vypadalo asi takto a navíc se blížila bouřka, která je tady pravidelně každý večer.

Jednou ráno v montáně

22.07.2014 A jsme opět v dalším státě USA, z Yellowstonu, který byl ve Waiomingu jsme ráno vyjeli a tím se dostali do Montány. Je to stát, který už sousedí s Kanadou a taky nám to tady trochu připomíná Nový Zealand - samé zelené kopečky, údolí, hory, lesy a pasoucí se kravky. Fotili jsme na polní cestě v kopcích směrem do NP Glacier

staré auta ani tady nevyhazují

22.07.2014 Kousek od hlavního města Montany, které se jmenuje Helena (má jen 22.000 obyvatel) jsme jeli kolem další sbírky vysloužilých aut. Bavil jsem se s jejich majitelem a ten je má jako památku na své předky a tak je nedá do šrotu, ale nechá je vystavené na svém pozemku.

Církve tady kvetou

23.07.2014 Amerika je hodně pobožná, snad v každé i malé vesnici je kostel a kolikrát i několik kostelů, protože je tady hodně různých církví tak každá má svůj kostel. Většinou jsou to jen baráčky s malou věžičkou na střeše. Ale tento kostel se nám líbil - stál ve vesnici St.Ignatius a v pozadí jsou Rocky Mountains.

Indiáni kmene Flathead

23.07.2014 Projížděli jsme územím které patří původním obyvatelům, tedy indiánům. Tady na severu Ameriky to byl kmen Flathead. Někteří z nich jsou podnikaví - kousek od hlavní silnice si otevřeli muzeum, kde prodávají indiánské suvenýry. Tuto hlavu měli pověšenou kousek od vchodu.

Tenkrát na západě

23.07.2014 Asi takto nějak vypadaly ozdoby na starých amerických westernových chatrčích. Po celé cestě co projíždíme od jihu na sever jich na různých branách či chatách vídáme hodně. Ale takto poskládané a zasazené do výsledné fotky se nám to líbilo nejvíc.

Glacier National Park

24.07.2014 Dorazili jsme až na sever Spojených Států Amerických, jsme v Národním parku Glacier, který je stejně zajímavý a známý jako Yellowstone. Je to tady více o horské přírodě jak jí známe z Evropy. Teplota klesla na +7 až +17 takže akorát na výlety. Dnes nám ovšem pršelo a tak alespoň fotka jednoho bezejmenného potoka.

Parádně mi zapózoval

24.07.2014 Stejně jako jinde na severu je tady hodně zvířat. Medvěda jsme zatím neviděli, ale snad se dočkáme. Ale zato jsme měli setkání s rodinkou malých svišťů. Pořád se nám schovávali, fotit se nenechali a jen co jsem vytáhl chleba tak změnili názor a v klidu nám pózovali - asi to bylo poděkování za dobré jídlo

Vodopád v soutěsce Avalange

25.07.2014 Dnešní den jsme si vyčlenili na prozkoumání NP Glacier. Jako první jsme vyrazili na trek k jezeru Avalange. Byl to docela pohodový asi 3 km dlouhý trek lesem, ze začátku kolem stejnojmenné říčky Avalange, kde byli k vidění zajímavé vodopády. Skrz úzkou soutěsku protékala voda značnou rychlostí - nebezpečné místo, kdyby tam někdo spadl.

Pohřebiště stromů

25.07.2014 Zajímavý pohled byl na čisté modro-zelené jezero Avalange. Na dně jezera bylo pohřbeno stovky starých stromů. Tady je normální, že přírodu nechají dělat vše podle svého - přijde nějaká pohroma (vichřice, povodeň aj.) a vše nechají být, aby si s tím příroda poradila sama dle svého - myslím že je to dobrý přístup.

Vesnice Polebridge

25.07.2014 Tak asi nějak takto vypadá náves na Americké vesnici. Tato vesnička se jmenuje Polebridge a najdete jí na okraji Národního parku Glacier. Přes tuto vesnici vede cesta k jezeru Bowman Lake a tak cestovní ruch i když dosti omezený tady kvete. V místním obchodě seženete vše co potřebujete k pobytu v odlehlé části americké divočiny.

Převozník na jezeře McDonald

25.07.2014 Jezero McDonald je v Národním parku Glacier největší vodní plochou. Na začátku a konci jezera je vybudováno turistické zázemí, kde kromě hotelů a obchodů najdete i stylovou půjčovnu loďěk.

Rozloučení ale jen na chvíli s USA

26.07.2014 Poslední den v USA přinesl pěkné počasí. Naposledy jsme si projeli silnici jménem Going to The Sun (něco jako cesta za sluncem), kde se nám otevřely za pěkného počasí nové výhledy. Proto jsem udělal i tuto fotku fotogenické hory Mt.Cannon. Pak už jsme jen sjeli do údolí a pomalu se blížili ke Kanadské hranici.

Přivítala nás divočina

26.07.2014 Kanada nás přivítala pěkným počasím a daleko větší divočinou. Je to tady mnohem liduprázdnější, vesnice jsou od sebe vzdáleny 50 a více km. Jen co jsme vjeli do zalesněné oblasti, tak jsme u silnice potkali stádo horských koz, ani se moc nebály, klidně si přešly přes cestu a nechali se vyfotit.

Večerní Calgary

26.07.2014 Na večer jsme dojeli do Calgary, dalšího města na naší cestě kde se konaly OH. Ubytovali jsme se v motelu a vyrazili na krátkou prohlídku - projížďku po centru města. Střed města jsou samé mrakodrapy a u jednoho z nich byla tato zajímavá plastika.

NP Banff jezero Minnewanka

27.07.2014 Obyvatelé Calgary ti se mají - po dálnici jsou za 30 minut v nádherné divočině. Národní park Banff je opravdu kousek a mnozí to také využívají - je neděle a je tady přelidněno. Některá jezera slouží ke koupání něco jako náš Mácháč, ale pro změnu některá jsou liduprázdná a maximálně na nich jezdí loďky. To byl případ jezera Minnewanka, kde nebylo ani živáčka.

Ráj pro milovníky jezer

27.07.2014 Říká se že Finsko je zemí jezer, ale to samé by se dalo říci o Kanadě. Jezer a vodních toků je tady nespočet. Každou chvíli jedeme kolem nějakého jezera a pořád by bylo co fotit. Tak alespoň sem dávám fotku jednoho z mnoha jezer podél naší cesty směrem na sever. Stále se ale ještě pohybujeme v NP Banff.

Nocování na Icefields road

27.07.2014 Z NP Banff jedeme do NP Jasper, tyto dva parky na sebe plynule navazují a jelikož je už hodně hodin hledáme místo na přespání. To jsme nakonec našli na nejvyšším místě parku u ledovcových hor. Je tady zima, ale dá se to vydržet. Vše vynahrazuje noční pohled na zasněžené vrcholky hor - foceno hned vedle auta, kde spíme ve 22:30.

průzračná voda jezera Beauvert

28.07.2014 Po chladné noci v Ledovcových horách jsme dorazili do městečka Jasper, který je správním střediskem stejnojmenného NP. Zastavili jsem se u dalšího nádherného jezera Beauvert, které je obdivuhodně průzračné a na dno je vidět snad i v největší hloubce. Na jedné straně jezera je místní golfové hřiště a hotelový resort, kde se dají půjčit lodičky na projížďku po jezeře.

populární jezero Edith

28.07.2014 V mnoha průvodcích o NP Jasper je zmiňováno také jezero Edith no a tak naše kroky vedly i k tomuto jezeru. Je hodně podobné jezeru Beauvert, které je asi jen kilometr odsud, a co asi je zde zajímavější je blízkost vysokých hor za jezerem. Jinak zde se hodně lidí koupalo a tak jsem těžko hledal místo abych je neměl v záběru. Ten pařez mi připadal fotogeničtější.

Horská chlupatá koza

28.07.2014 Horská chlupatá koza, která žije jen zde na severoamerickém kontinentě je dalším živočichem, který jsme zde zblízka zahlédli a také vyfotili. Teď v létě líná a tak chlupy nemá, ale v zimě má chlupy až na zem. Potkali jsme jí kousek za městečkem Jasper, kde se páslo menší stádo hned u silnice a vypadalo to že na lidi jsou kozy zvyklé.

Poslední fotka z národních parků

28.07.2014 Je na čase aby jsme pokračovali v cestě na sever dál. Z národního parku Jasper odjíždíme a loučíme se s vysokými horami a pěknými fotogenickými jezery. Teď naše cesta dlouho povede hlavně hustými lesy až na Yukon, který je znám svou zlatokopeckou historií, jsem zvědav co tam uvidíme.

Najeli jsme na Alaska Highway

29.07.2014 Dorazili jsme do Dawson Creek, městečka kde oficiálně začíná silnice na Aljašku, která se příznačně jmenuje Alaska Highway. Na této silnici teď strávíme několik dní tak doufáme, že nebude moc hrbolatá. Celé městečko z této skutečnosti žije, po městě je několik různých cedulí, které na to poukazují.

Boom malých pivovarů

29.07.2014 V celé Americe, ale i Kanadě se dá pozorovat boom malých pivovarů. V každém středním městě je malý pivovar, který má svou vlastní hospodu, kde se piva testují. Tento typ hospod je vždy plný lidí a klasické restaurace jsou poloprázdné. Myslím že tento trend přijde brzo i do Česka.

Náš první mědvěd

29.07.2014 Celý den jedeme do Alaska Highway a pomalu se blížíme k městu Fort Nelson, kde musíme natankovat a podívat se po ubytování. A najednou napravo od cesty vidíme našeho prvního živého medvěda. Klidně se tam pase jetelem ani moc na projíždějící auta nereaguje, vlastně mu ani moc nevadilo že jsem ho fotil.

Toad river nás zachránil

29.07.2014 Natankovali jsme v Tod River a jelikož ještě bylo docela vidět - tady se stmívá až kolem 23:00, tak jsme jeli dál s tím, že se ubytujeme v nějakém campu za městem. Ale ouha dalších 250 km jsme nenašli vůbec nic - vše bylo zavřené či zrušené. A tak nás zachránil až Toad River, kde byla malá pumpa a místo na kempování u řeky, kde jsme viděli několik bobrů.

Blížíme se na Yukon

30.07.2014 Pomalu a jistě se blížíme do dalšího kanadského státu - na Yukon, který je znám hlavně díky zlatokopecké historii. Na cestách občas vidíme značky, které nás varují před volně pobíhajícími zvířaty, hlavně s bizonem bychom se neradi srazili.

A je to tady bizon jako hora

30.07.2014 Značky nás varovaly správně, asi po 10 minutách jízdy jsme potkali na cestě tohoto mohutného samce. Klidně si kráčel podél silnice, zastavil jsem opodál na protější straně silnice a začal fotit. Pomalu se k nám blížil a pak najednou začal přecházet přímo k nám - nasedl jsem bleskem do auta a ujížděl.

A jsme na Yukonu

30.07.2014 Kousek před městečkem Watson Lake vjíždíme na Yukon. Cesta je stále stejná - jednotvárná, samé lesy občas nějaké kopce a docela pěkná vyhlídka. Je tady stále více zvířat - už jsme viděli několik medvědů, lišku a dalších mnoho malých chlupatých zvířátek.

Watson Lake a cedule od cestovatelů

30.07.2014 Městečko Watson Lake je opravdu malé, i když je to po delší době na mapě větší tečka, tak je to jen obydlená křižovatka, kde jsou 2 benzínky a obchody + restaurace. Ale zajímavostí je zde centrum obce kde cestovatelé nechají nějakou věc (hlavně cedule) že zde byli. Našli jsme zde i značku z Česka (je na fotce).

Legendární loď Klondike

31.07.2014 Ještě včera večer jsme dorazili do městečka Whitehorse, které je takovým správním střediskem celé oblasti. Ráno jsme se byli podívat na legendární loď Klondike, která vozila z Evropy dobrodruhy, kteří jeli na Yukon a Klondike zbohatnout.

Indiánská osada Champagne

31.07.2014 Zajímavé jméno osady Champagne ani nevypadá na to, že je to indiánská osada, která zde vznikla při stavbě silnice Alaska Highway. Žijí v ní místní indiáni, kteří dnes žijí životem normální kanaďana. Ale některé zvyky přetrvávají, jako například totemy, ale dnes na ně připichují poklice od aut.

Kousek před hranicí

31.07.2014 Jak se pomalu blížíme k hranici s Aljaškou tak se mění i okolní příroda. Je tady hodně malých jezer a množství močálů a bažin. Tím pádem už tady nežijí medvědi, ale hlavně různé ptactvo a jeleni karibu. Navíc cesta je tady dost špatná a mnoho míst projíždíme jen po šotolině.

Jezero Kluane jako sklo

31.07.2014 Pokračujeme dál na sever - kousek před hranicí s Aljaškou ještě projíždíme Národním parkem Kluane. Velký kus také jedeme kolem jezera stejného jména, které bylo až nezvykle klidné a hory v něm vypadaly jako v zrcadle.

Konečně na Aljašce

31.07.2014 Najeli jsme přes 10.000 kilometrů, projeli jsme mnoho států v USA a v Kanadě až jsme dojeli sem na Aljašku. Máme až nečekaně dobré počasí, celý den svítilo sluníčko a teplota nad 20 stupňů. Pasovou kontrolou jsme projeli bez problémů, ubytovali se v nejbližším městečku jménem Tok.

Letiště Tok a pohoří Wrangell

01.08.2014 První noc na Aljašce jsme spali v městečku Tok, je to několik budov postavených na křižovatce cest. Vše základní se tu dalo koupit a dokonce bylo kousek za městem i pěkné letiště s pohořím Wrangell v pozadí.

Na loukách toho tady roste

01.08.2014 Kromě zvířátek je severní Kanada a i Aljaška teď v létě plná různých lučních kytek. Dokonce jsme u jednoho vodopádu narazili na nějaký druh květiny, která vzdáleně připomíná malou orchidej. Z barev převládá růžová a fialová - některé louky úplně svítí.

Lovení ryb jako před 100 lety

01.08.2014 Dnes máme namířeno do přístavního městečka Valdez, po cestě si ale uděláme drobnou odbočku k malé napůl opuštěné vesnici Chitina. U řeky jsme viděli ještě staré stroje, které se používali (a ještě používají) v lovení ryb - hlavně lososů.

přístaviště Valdez

01.08.2014 Dorazili jsme do města Valdez, které je důležitým přístavištěm. Vše se tak tady odehrává přímo u moře, hlavní ulice je ta přístavní u doků s loděmi. Celé město je obehnáno vysokými horami které se sem vysloveně hodí.

Cesta do np Kenai fjords

02.08.2014 Krásná příroda nás čekala při cestě do Kenai Fjords. Ale přece jednu vadu to mělo - NP Kenai Fjords se nechází velice blízko od hlavní města Aljašky Anchorage a byla neděle - takže tady bylo hrozně moc lidí.

Soutěže v chytání ryb

02.08.2014 Na Aljašce jsou běžné závody v chytání ryb. Městečko Seward položené v jednom z fjordů NP Kenai je na tyto závody přímo specializováno. Každé odpoledne rybáři přivezou své úlovky a pak před zraky mnoha přihlížejících se váží a fotí a fotí.

Předměstí Anchorage jako kdysi

03.08.2014 Jak za starých časů to občas vypadá v některých částech Aljašky. Starých baráků je tady hodně, někteří si je pěkně opraví, postaví před něj staré auto a hned to pro turisty vypadá lépe. Hlavně různé hospody a nálevny které se jmenují Saloon je v tomto starém duchu hodně.

Cesty v NP Denali

03.08.2014 Chloubou Aljašky je Národní park Denali. Takže nemohl chybět v našem itineráři. Do NP nesmějí osobní auta a vše zde zabezpečuje doprava autobusy. Vybrat si můžete z různých tras - jednu cestu jsme vybrali i my a jeli. Chápeme, že tam auta nemohou, jezdí se podél srázů bez svodidel, ale s krásnými výhledy.

Pohled na Alaska Range

03.08.2014 Pohoří Alaska Range v NP Denali je na pohled opravdu hezké. Součástí parku je i nejvyšší hora Ameriky Mount McKinley, která je vysoká přes 6000 metrů a málo kdy je vidět bez mraků (my jsme jí při cestě zpět viděli). Pro cestu do parku jsme vybrali poslední bus od 17:00 večer a udělali jsme dobře, po celodenním dešti se vyjasnilo a byla krásná viditelnost.

Tady je ráj houbařů, ale...

04.08.2014 Z NP Denali jedeme směr Firebanks a zastavujeme na chvíli u silnice na lesní cestě. Nebudete mi věřit, ale v okruhu 10 metrů od auta bych bez problému nasbíral nůši hub. Rostou tady hlavně hřiby podobné našim kozákům, ale mělo je jedno ale - a to je množství komárů. I když používáme sprej tak hejna se nedají odradit.

Město Fairbanks

04.08.2014 Druhé největší město na Aljašce se jmenuje Fairbanks a bylo založeno stejně jako mnoho jiným měst tady díky zlatokopům a řece která byla sjízdná pro parníky. Ve městě nic zajímavého není a tak všichni turisté navštěvují hlavně Pioneer park - něco jako u nás skanzen. Tam jsem našel i tento starý rezivějící vagón.

Vánoční vesnička North Pole

04.08.2014 Něco podobného jsme už viděli ve Finsku. I tady na Aljašce je malá vesnice, která vydělává na Vánocích a Sanťa Clausovi. Jmenuje se příhodně North Pole (severní pól) a vše je inspirováno Vánoci, dokonce i teď v létě tady visí vlaječky s přáním hezkých Vánoc. Nechybí tady velká budova, kde je možné koupit mnoho vánočních dárků, ozdob, přání, triček atd.atd.

Výstavní sobi

04.08.2014 Ve volné přírodě jsme je zatím tak zblízka neviděli, ale ve vesnici North Pole měli výstavní kousky. Bylo jich tady několik a tento jedinec se nechal i pěkně vyfotit. Tady na Aljašce žijí v docela hojných počtech, ale málokdy jsou k vidění.

Míříme do zlatokopecké historie

05.08.2014 Dnes se již rozloučíme s Aljaškou a vracíme se do Kanady. Cestu zpět jsme zvolili severnější a míříme k zlatokopům na řece Klondyke. Ještě než přejedeme hranice zavítáme do zajímavé vesnice Chicken - vše tady mají spojené s kuřaty, ale nás zaujal malý baráček, který kdysi patřil zdejším zlatokopům.

Hlavní město zlatokopů Dawson

05.08.2014 A jsme ve městě Dawson City - právě zde se psala zlatokopecká historie. Dawson City bylo hlavním městem Klondiku a svého času tady žilo a snažilo se zbohatnout kolem 100.000 lidí. Dnes už je to hlavně turismus co tu místní obyvatele drží.

Zapadlá část Yokonu

05.08.2014 Jedeme odlehlou částí Yukonu, tady opravdu již noho turistů nejezdí, občas potkáme nějaké auto a to je většinou obytné z půjčoven a to jak amerických tak kanadských. Cesta je většinou nezáživná, ale občas narazíme na pěknou část krajiny, třeba toto jezírko se skoro již podzimními barvami a to tam ještě plaval bobr.

I takové silnice patří k Yukonu

05.08.2014 Některé silnice v této zapadlé části Yukonu jsou štěrkové, je štěstí že nejezdí moc aut, protože když projedete tak není nic vidět. Ale sem to nějak patří - nikdo tady nežije, vesnice jsou od sebe vzdálené kolem 50 km. Jen občas narazíte na nějaké zvířátko.

Liška bystrouška

06.08.2014 Před námi je teď dlouhá cesta přes celou Kanadu od severu k jihu. A tak každá zajímavost při jízdě přírodou nás alespoň na chvíli rozptýlí. Najeli jsme na silnici Dease Lake Highway a u jedné z osad jsme zahlédli lišku, která tam slídila co by si dala k snědku.

zajímavý most

06.08.2014 Hlavně při cestách Kanadou jsme občas narazili na zajímavý most. Tento byl postaven přes řeku Stikine a v čem je zajímavý? Jezdí se tam po železné vozovce, která je i v létě do kluzká, takže nevím co dělají řidiči v zimě když začne mrznout.

opuštěná hororová místa

06.08.2014 Zajímavá a někdy až hororová nám přidala opuštěná místa - dala by se též nazvat místa duchů. Po celé Kanadě, ale i USA se najdou místa, většinou na samotě, která zejí prázdnotou. Jako by ze dne na den lidé odešli a vše jak tam bylo tam nechali, takže najdete televize, ledničky, oblečení, ale i auta naložená nákladem, či toto odtahové auto, které musí stát dost peněz a tam zarůstá zelení.

Další pohled na kanadské jezero

07.08.2014 Jak jsem již psal - Kanada má mnoho opravdu přepychových jezer. Dalo by se fotit skoro každé, ale bylo by to už jednotvárné a tak jsem zastavil až u tohoto jezera, které bylo zajímavé svou barevností a ostrůvkem uprostřed. Ani jsem si už nezapamatoval jeho název.

Náš asi poslední medvěd

07.08.2014 Pomalu a jistě se blížíme do civilizace, dnes dojedeme až do městečka Kitwanga a odtud již pojedeme zabydlenými místy. Takže když jsme u silnice v pozdním odpoledni a ještě za deště uviděli medvěda, myslíme si že je to náš poslední. Byl trochu nervózní - pořád po mne koukal jak ho fotím, ale nechal se a pak zdrhnul do lesa.

indiáni yellowheads

08.08.2014 Ještě včera večer jsme dorazili do vesnice Kitwanga, která je zajímavá tím, že je rozdělena na 2 části, jednu indiánskou kmene Yellowhead a druhou pro bílé. Zaujal nás místní kostel s dřevěnou oddělenou zvonicí - a asi by jste nečekali, že byl umístěn v indiánské části vesnice.

Pohoří Whistler a jezero Duffey

09.08.2014 Dlouhá cesta přes 1000 km nás zavedla až do pohoří Whistler. Pozdě večer jsme se ubytovali ve vesničce Lillooet a brzy ráno se vydali na cestu přes hory do Vancouveru. První hezká zastávka byla u jezera Duffey, kde je pěkná vyhlídka na zasněženou horu Mt. Rohr.

Jsme u Squamishů

09.08.2014 Přes hory jsme konečně dojeli až k moři. Cesta to byla plná aut, je totiž sobota a z Vancouveru je to sem kousek takže je tady úplně přeplněno. Fotíme v zátoce Lions Bay u městečka Squamish, které je pojmenováno po původním indiánském kmeni které tady žilo. Na fotce je staré nepoužívané rozpadající se přístavní molo.

Přístaviště Vancouver

09.08.2014 Dorazili jsme do největšího Kanadského města Vancouver. Zajeli jsme se podívat až do přístaviště - právě odsud je to blízko k prozkoumání centra města. Byli jsme jen překvapeni jak multikulturní je to město, je tady směsice lidí z celého světa a někteří jsou divní.

Downtown Vancouver

09.08.2014 Na chvíli jsme se šli projít do centra města. Konala se tam nějaká akce a tak jsme zašli, ale jako na potvoru to byl Indický den - takže to co známe v originálním podání přímo z Indie tak nám tady předváděli místní indičtí přistěhovalci. Ale jinak centrum je plné mrakodrapů a značkových obchodů - jako jinde - takže nic nového.

Moderní Seattle

10.08.2014 Ještě večer jsme dorazili do Seattlu, ubytovali se a plánovali kam vyrazíme a co vše stačíme za jeden den projít. První naší zastávkou bylo muzeum moderního umění - už ta stavba vzbuzovala pozornost. I vše kolem bylo nadmíru moderní včetně nadzemní dráhy, která měla u muzea zastávku.

Space Needle a moderní umění

10.08.2014 Největší atrakcí je v Seattlu výšková budova Space Needle, která je spojená s vyhlídkovou plošinou. Hned vedle probíhala výstava květin a skla což jsem využil ke společné fotce.

A teď pouliční umění

10.08.2014 Při procházením města jsme u jednoho parkoviště narazili na starou zeď, která byla kompletně pomalována. Ústředním motivem byla tato divoženka, která do celého konceptu nástěnné malby skvěla zapadala.

Pike Public Market Place

10.08.2014 I toto tržiště je jednou z výrazných atrakcí moderního Seattlu. Jsou mu vyhrazeny více jak 4 bloky a dá se tam koupit skoro vše. Hlavně různé tretky od místních rádoby umělců. Ale také zde koupíte čerstvé květiny nebo čerstvě vylovené ryby. A je tady asi pořád plno.

A takto vypadá Seattle z výšky

10.08.2014 Kromě výškové budovy Space Needle jsou ve městě i další mrakodrapy, které nabízejí vyhlídkové plošiny. My jsme si vybrali Columbia Towers a udělali jsme dobře. Žádná fronta a skvělý výhled kolem dokola na město.

přímořské městečko Astoria

10.08.2014 Ze Seattlu jsme odpoledne odjeli a namířili si to k moři. Do městečka Astoria jsme přijeli přesně včas - právě totiž probíhal nádherný západ slunce. Jako kulisa mi sloužil most Megler nad řekou Columbia.

přímořský park Ecola beach

11.08.2014 Jedeme dál na jih podél pobřeží, počasí nám po dlouhé době nepřeje je nějaký opar. Zastavili jsme se ve státním parku Ecola a šli na krátký trek. Výhledy na pobřeží jsou nádherné - něco podobného jsme viděli i v Austrálii.

Maják v dáli na útesu

11.08.2014 Při treku v Ecola state park jsme v dálce zahlédli malý maják na útesu. Pobřeží je tady opravdu plné skal a tak bylo v minulosti asi rozumné takový maják postavit. O ztroskotání žádné lodi jsme se nikde nedočetli.

Původní prales jako z pohádky

11.08.2014 Cesta kolem útesů nabízí nejedno překvapení. Například tento les jsme projížděli kolem městečka Cannon Beach a vypadalo to tam jako v pohádce. Vše bylo kompletně zelené což se špatně fotí, ale snad se to trochu povedlo.

Už odpoledne tady padla mlha

11.08.2014 U nás většinou po ránu jsou mlhy, ale taky se hustá mlha začala snášet v pozdním odpoledni. Na útesech to dalo zvláštní atmosféru. Jsme kousek od městečka Newport a jelikož už bude za chvíli tma jedeme se ubytovat.

Newport - mořské akvárium

12.08.2014 Co dělat když je ošklivé počasí a prší? Buď nakupovat - to dělá hodně Američanů a nebo jít za kulturou. My zvolili oboje, nejdřív jsme zašopovali a pak se vydali do místního Mořského akvária, které je podle průvodce na světové úrovni. Byla to pravda - na fotce spící mořská vydra.

Zamilovaný papuchálek

12.08.2014 Mořské akvárium mělo kromě vnitřních expozicí kde se špatně fotilo i venkovní expozice. Zavítali jsme k mořským ptákům, kde bylo i několik papuchálků. Jednomu z nich se tak líbila moje nová oranžová mikina, že se mě začal namlouvat, předváděl se, natřásal se, ukazoval mi křídla a pořád kolem mne kroužil. Neopětoval jsem - zavírali a musel jsem odejít.

Krásné medúzy

12.08.2014 Přece jenom se podařilo ve vnitřních akváriích něco vyfotit, velice hezkou expozici tady měly medúzy. Jedny byly úplně malé a průhledné, druhé zase za širokým sklem a zkreslovalo to. Ale tento druh se dobře fotil a vypadá to jako bych fotil pod vodou.

Na cestě směrem do Roseburgu

12.08.2014 Od pobřeží, kde nám stále nepřeje počasí a podle předpovědi to nebude lepší, se přesouváme do vnitrozemí. Ještě večer chceme dorazit do Roseburgu kde přespíme a pojedeme do parku Crater. Po cestě ještě u pobřeží jedeme kolem pěkného baráčku, který je námořnicky ozdobený.

Ve stínu kapradiny

13.08.2014 Dnes máme namířeno do Národního parku Crater a tak vyrážíme přes Umpqua State park a občas máme naplánovanou zastávku. Cesta má být zajímavá tím, že je zde hodně různých vodopádů. Zastavujeme hned u prvního a jdeme na krátký trek - les opět jako v pohádce a tak jedna kapradinová.

Místní nebojácná veverka

13.08.2014 Mysleli jsme si že cestu do NP Crater projedeme hodně rychle a jsme překvapeni jak je to tady hezký - což jsme nečekali. Krásné lesy, ještě hezčí vodopády a občas na nás vykoukne nějaká veverka. Tato si louskala šišku kousek od cesty a jen po očku nás sledovala. Až jsem byl moc blízko skočila na strom.

Rostou tady zajímavé kytky

13.08.2014 Celá oblast je zalesněná, ale občas je k mání nějaká louka. Roste tady velké množství lučního kvítí a pokud se to sejde louky svítí na dálku různými barvami - převládá hlavně růžová, fialová a žlutá. Ovšem mne zaujala tato kytka, kterou se viděl jen zde.

potok clearwater

13.08.2014 Jak jsem již psal vodopádů bylo v oblasti hodně a každý byl trochu jiný. Z jednoho padala voda z velké výšky a u jiného zase jen takto přes kameny. A ono se to lépe fotí - hodně hezké byly porostlé kameny i dřevo zeleným mechem.

Crater national park

13.08.2014 Celá krása tohoto Národního parku je vlastně v jedné staré sopce, kde se jícen propadl a místo něho vzniklo velké jezero s krásně čistou vodou. Kolem celého kráteru se dá jezdit a fotit či chodit treky. My jsme přijeli za deště, ale záhy přestalo a vysvitlo sluníčko - bylo z toho pěkná duha.

California - městečko Trinidat

14.08.2014 Opustili jsme stát Oregon, který nás velice příjemně překvapil, škoda že jsme neměli více času - Oregon by si to zasloužil. Jsme opět u moře v severní Californii - ale už to tady tak hezké není. Na skok jsme se zastavili v přímořském městečku Trinidat - měli tady hezký mini-maják.

Pouštní městečko Reno

15.08.2014 Další den, který byl hlavně přesunem k poslednímu našemu bodu zájmu - Národnímu parku Yosemite. Na chvíli jsme se zastavili v pouštním městě Reno. Je to tady podobné jako v Las Vegas jen o něco menší. Jediné co stálo za fotku byl tento autobus, který oznamoval, že je zde autobusové nádraží.

Stejně jako před 100 lety

16.08.2014 Ještě než jsme navštívili náš poslední Národní park Yosemite zastavili jsme se v městě duchů Bodie. O tomto městě jsme se dozvěděli náhodou, na noc jsme zůstali V Bridgeport a našli reklamní časopis kde se o tom psalo - nelitovali jsme.

Město duchů se vším všudy

16.08.2014 Město Bodie vzniklo někdy kolem roku 1890 když se v okolních horách našlo zlato. Na vrcholu své slávy zde žilo až 10000 lidí. Pak najednou zlato došlo a lidé se v relativně krátké době odstěhovali jinam - nechali tam vše a tak najdete stará auta, kočáry ke koním, různé stroje včetně celé továrny na rýžování zlata.

Jak venku tak i uvnitř

16.08.2014 Skoro ve všech staveních, které zůstaly dochovány, je možné vidět i původní vybavení a to tak jak lidé odešli - jen zub času to trochu ohlodal. Veškeré tyto baráky jsou zavřené - koukat můžete jen přes skleněná okna - ta jsou ve většině případech hodně špinavá. Ale nějaké fotky se podařily.

Mono lake

16.08.2014 Ještě než jsme dojeli do Národního parku míjíme zajímavé jezero Mono. Ještě v roce 1940 bylo několikanásobně větší, ale velká spotřeba vody ve velkých městech způsobila razantní snížení hladiny. Tím se ale odhalily zajímavé útvary, které jsou místní turistickou atrakcí.

Horský americký svišť

16.08.2014 Jen co jsme dorazili do NP Yosemite a zaparkovali jsme, tak hned na nás vykukuje Americký žlutý svišť. Zvěře je tady docela dost a je krotká, protože o kousek dál vidíme hned vedle cesty srnku a ani jí nevadí přítomnost povykujících mladých Američanů.

Nádherné výhledy v Yosemite

16.08.2014 Národní park Yosemite je vyhlášený zvláště kvůli nádherným trekům, které vedou kolem vysokých skal, průzračných říček a voňavých borovicových lesů. I když jsme dorazili do NP později odpoledne, tak některé výhledy i tak byly fantastické.

Golden Gate San Francisco

17.08.2014 Na poslední den v USA jsme dorazili do San Francisca, právě zde zítra ráno odevzdáme auto a míříme zpět do Čech. Docela se povedlo počasí, nad městem bylo jasno a sluníčko, jen kolem známého mostu Golden Gate byly mraky. Konečky mostu tak byly neustále v mracích.

Věznice Alcatraz

17.08.2014 Jen na dohled od San Francisca se na ostrově vypíná známá věznice Alcatraz. Po dlouhou dobu to byla věznice pro nejtvrdší zločince a lumpy. Dnes už je to hlavně turistická atrakce. Každou chvíli tam odplouvá loď z mola kousek od centra města.

Úzkokolejka San Francisco

17.08.2014 Pokud je v televizi jakýkoliv film ze San Francisca nesmí v něm chybět tramvaj, která jezdí po přilehlých kopcích v centru. Dnes už to není klasická linka, ale vozí pouze turisty. Na možnost se provézt touto tramvají se stojí dlouhé fronty.

Večerní mlžný Golden Gate

17.08.2014 Na poslední focení v USA jsme večer zašli k mostu Golden Gate. Byla už docela zima a foukal silný vítr a most byl skoro celý zahalený v mracích. Vydařenou poslední fotkou se loučíme po 40-ti dnech a nejetých přes 20000 km s USA a už se těšíme na další cesty.