indie - den první

DELHI - MANDAWA / úterý 29.3.2011

Do Indie jsme přiletěli přes Dubai a opět jsme využili služeb Emirates Airways. Let byl zcela v pohodě, žádná turbulence - letěli jsme 6 hodin do Dubaje a pak 3,5 hodiny do Dillí.

Na letišti nás už čekal Ajay - řidič a průvodce v jedné osobě a proč zrovna on? Našli jsme si ho přes internet a měl samé dobré reference a zatím to vypadá, že i od nás dostane vysoké hodnocení. Pokud budete mít zájem po Indii cestovat tak doporučujeme si najmou právě takového řidiče, který za Vás vše dopředu vyřídí a všude Vás zaveze dle našich představ - na konci naší cesty Vám určitě napíšeme více i o cenách za tyto služby, ale podobně to funguje i na Srí Lance a tam jsme byli spokojeni.

Dillí jsme první den zcela vynechali a rovnou se vydali směrem do města Mandawa která patří do oblasti Šekhávátí, tam jsme dojeli kolem 16:00 a nejdřív se ubytovali v hotelu Heritage Mandawa (cena do 30 Euro) - hotel je přestavěn z bývalé Havélí (staré velmi výstavní domy bohatých obchodníků). Právě Mandawa je známá mnoha krásnými Havélí, hned po ubytování jsme se vydali do města nějaké okouknout a nafotit.- v centru města je jich opravdu hodně a velká většina z nich chátrá - je to velká škoda, ale pro focení tento kontrast něčeho hodně krásného, ale

MANDAWA - BÍKÁNÉR / středa 30.3.2011

Vstávali jsme až v 9:00, byli jsme totiž z letu a prvního dne unavení (jednu noc jsme vlastně proletěli a v letadle se moc spát nedá). Po snídani, která byla v ceně (čaj, tousty, vajíčková omoleta a banán) jsme vyjeli směr Bíkánér - největší město západní části Radžastánu. Do města jsme přijeli kolem 15:00 - cestou jsme si občas zastavili na menší pouštní focení, zde není klasická poušť, ale roste zde hodně keřů a občas nějaký strom.

V Bíkánéru jsme se ubytovali v hotelu Sagar - opět předěláno ze starého Hávélí. Na hotel jsme si dali bagáž a hned jsme vyrazili k místnímu paláci LALGARH - je postaven z červeného pískovce a opravdu stojí za to ho vidět - postavil ho maháradža Ganga Sing na přelomu 19 a 20 století, kromě nádherné stavby s moha balkóny a krásným výhledem na okolní město a bohužel i na ne moc udržovanou zahradu je zde také zajímavé muzeum. Na prohlídku nám stačilo asi 1 a půl hodiny a pak jsme se vydali do 30 km vzdáleného města Déšnók, který je po celém světě vyhlášen chrámem Karní Maty nebo-li krysím chrámem.

Proč právě krysí chrám - vše je inspirováno místní legendou Karní Mata žila ve 14.století a prý byla inkarnací bohyně moci a vítězství Durgy. Jednou se rozhodla Karní Mata požádat boha smrti JAMU aby vrátil život synovi truchlící místní Déšnócké vypravěčky. Ovšem

BÍKÁNÉR - DŽAJSALMÉR / čtvrtek 31.3.2011

Jelikož jsme měli přes sebou dlouhou cestu tak jsme si přivstali. Z Bíkánéru do Džajsalméru je to přes 300 km a to jsme se chtěli po cestě stavil ještě na dvou místech. Budík zazvonil v 7:00 a to jsme již byli vzhůru, šli jsme na snídani, která nestála za nic a to za ní chtěli 350 rupek (zaplatili jsme i když jsme řekli že by měla být snídaně v ceně, ale prý není, tak jsme to řekli Ayajovi a ten to šel vyřídit a přinesl nám zpět 350 rupek - v Indii je potřeba si dát pozor na všechny možné finty jak z turisty vymámit peníze - nenechte se). Jelikož v hotelu nešel internet zastavili jsme se ve městě kde internet fungoval a byl i docela rychlý. Z Bíkánéru jsme tak vyjeli kolem 9:00 - první zastávka bylo městečko nebo vesnice (ono to není moc poznat) Gadžner. Podle LP by zde měla být soukromá přírodní rezervace a jezero (bývalá honitba maháradži), ovšem momentálně je zde hotel a pokud chcete jít dovnitř tak je nutné zaplatit, jelikož se nám to nezdálo tak jsme jeli pryč. Další zastávkou na cestě bylo městečko Kolayat, tady už to bylo o mnoho zajímavější - v centru města je velké jezero a na jeho břehu několik klášterů a kolem se pohybují starší věřící, někteří vypadají již jako asketové - pokud budete mít štěstí tak se může vydařit i pěkná fotka, stačí drobný peníz a už Vám v pohodě kdokoliv zapózuje.

Z Kolayatu jsme už nabrali směr na Džajsalmér, cesta pouští není nijak záživná, jen rozlehlé pláně porostlé keři a rovná silnice. Asi tak 100 km před cílem naší cesty jsme zastavili na oběd v místní restauraci, dali jsme si opět nějaké místní kari a

DŽAJSALMÉR / pátek 1.dubna 2011

Budíček zazvonil v 7:00 a plán dnešního dne byl jasný, pořádně projít a nafotit co se dá v Džajsalmérské pevnosti, bydlíme kousek od hlavního vchodu do pevnosti a tak vyrážíme pěšky. Obchody se otevírají až mezi 9:00 a 10:00 a tak doufáme, že vše nebude ověšeno zbožím pro turisty a bude se moci pěkně fotit, ale někteří obchodníci byli rychlejší než my a tak nás hned nahánějí do svých obchodů. Nenecháme se a jdeme se podívat do opravdu nádherných Džinistických chrámů - jedná se o 7 vzájemně propojených chrámů, každý z nich je zasvěcen někomu jinému a jsou postaveny ze žlutého pískovce a ozdobeny vytesanými sochami. Uprostřed každého z nich je centrální modlitebna a pak kolem dokola je ochoz který slouží jako modlitební trasa a je v něm umístěno mnoho různě velikých sošek, které vypadají jako „budha" a každý něco znamená. Všechny chrámy hlídali místní mniši a na nás působili dost unaveně až bych řekl že sjetě. Některé jsme si také vyfotili a jednomu jsme dali dvě tužky a on měl z toho velkou radost.

Po obhlídce chrámů jsme prošli celou pevnost, chvilku se zastavili na krásné vyhlídce na město a jen jsme byli zklamáni až neskutečným bordelem, který byl snad všude. Toto naše zklamání, ale určitě nesdíleli místní svaté krávy, které vše hned zpracovávali a také vybíraly čerstvě naplněné popelnice.

Prohlídku pevnosti jsme museli trochu zkrátit, protože

DŽAJSALMÉR - DŽÓDHPUR / sobota 2.dubna 2011

Dnes je před námi opět dlouhý přesun, z Džajsalméru se přesouváme do modrého města Džódhpuru. Takže nejdříve se vracíme po stejné silnici co jsme jeli z Bikánéru a asi v polovině cesty odbočujeme doprava směr Džódhpur, ale ještě než přijedeme do naší další destinace tak zastavujeme v městečku Ósijan což je staré pouštní město, která založili džinisté a tak zde najdete i pěkné staré chrámy. Městečko je opravdu malé a hned jak vysedáme z auta tak nás obklopí skupina cikánčat a chtějí peníze. Nejlepší jak se vyhnout otravování (i když to není jednoduché) je s nimi absolutně nekomunikovat, jakoby je přehlížet i když oni jdou vedle Vás a pořád něco melou. Nejhorší je když jednomu něco dáte (měli jsme sebou tužky), tak v tu chvíli se seběhnou další děti (prý jsou to je bratři, sestry, kamarádi) a všichni také potřebují tužku do školy, někteří i ukazují jak umí anglickou abecedu - ale hlavně už se jich nezbavíte (musíte utéct do auta a zavřít se). V Ósijanu jsme našli krámek, kde starý pán ručně vyráběl olej pro vaření - měl na to stroj, který určitě pamatuje první světovou, tak tady se opravdu zastavil čas.

Z Ósijanu je to pak už asi jen 60 km do Džódhpuru, město je rozděleno opevněním na vnitřní staré město, kde je i na konci pevnost Mehérangarh a na nové město. Do starého města musíte projet jednou z 7-mi bran a to byl i náš případ, protože náš hotel se jmenuje Heritage Kuchaman Haveli a je součástí starého město. Hotel má krásnou střešní vyhlídku na celé město i na pevnost Mehérangarh. Na hotelu jsme si dali

DŽÓDHPUR / neděle 3.dubna 2011

V sobotu zůstáváme celý den v Džódhpuru, po snídani nasedáme do auta a Ajay nás veze do pevnosti Mehérangarh, která se tyčí nad městem. Celé město je totiž vystavěné na velké skále a ta nejvyšší posloužila v roce 1806 k postavení tohoto honosného sídla. Majitelem je dodnes džódhpurský maháradža a v hlavních palácích je momentálně muzeum, které opravdu stojí za to navštívit - hlavně sbírka nádherných palankýnů (nosítka pro maháradži, buď nesenná lidmi a nebo sedátka na slony). Dnes už zde maháradža nebydlí, ale na protější straně města a opět na kopci si postavil nový nádherný palác. Celým komplexem pevnosti jsme prošli asi tak za 3 hodiny, ze západní strany je pěkný pohled na modré fasády města - právě proto se Džódhpuru také říká modré město.

Po prohlídce pevnosti jsme jen kousek přejeli k bílé mramorové Džasvantově Thadě - Thada znamená něco jako hřbitovní památník, tento je celý nádherně bílý, je krásně fotogenický a je z něho pěkný výhled na město i na pevnost.

Bylo těsně po poledni a tak nás řidič odvezl na hotel - dali jsme si lehký oběd a sami vyrazili do města, podíval jsem se na mapu a zkusili jsme to vzít zkratkou, ale to jsme neměli dělat, protože v úzkých uličkách jsme se docela pěkně zamotali a

DŽÓDHPUR - RANAKPUR / pondělí 4.dubna 2011

První opravdu velké město Džódhpur opouštíme a jedeme směrem na východ do střední části Radžastánu, stepní a pouštní krajina se pomalu mění, stále víc a víc se to zelená a občas je vidět i nějaký kopeček. Naším dnešním cílem je malé městečko, či spíše poutní vesnice Ranakpur, které již leží v pohoří Araválí a tak zde již je krajina zcela odlišná. Ranakpur je významný komplexem džinistyckých chrámů, které jsou postaveny z bílého mramoru, hlavní chrám je uvnitř opravdu úchvatný, je podepřen 1444 sloupy a každý z nich je jinak ozdoben, jedná se o jeden z nejvýznamnějších chrámových komplexů v Radžastánu a tak si ho nikdo nenechte ujít. Ale upozornění pro návštěvníky, do chrámu se pouští pouze s dlouhými kalhotami - takže žádné kraťasi či krátké sukně, ovšem pokud nemáte nevadí za 20 rupek Vám je zde půjčí. Kousek za hlavním chrámem je malý kopeček a na něj stojí menší modlitebna - pokud se k ní půjdete podívat, tak si sedněte pod strom a chvilku pozorujte menší otvor ve tvaru měsíce až u špičky modlitebny - pokud budete mít štěstí vykoukne z ní papoušek, který tam má hnízdo.

Po prohlídce chrámů jsme se vydali zpět k hotelu, ale řidič zastavil o kousek dříve a pozval nás na menší trek do kopců - je tam prý pěkné jezero. Trek byl velice krátký - k jezeru jsme došli asi za 15 minut, ale daleko víc nás zajímal místní pasáček koz a ovcí, který se

RANAKPUR - UDAJPUR / úterý 5.dubna 2011

Dnešní ráno bylo fajn, hned z postele jsem si to zamířil k bazénu, který je těsně u vchodu do našeho pokoje, dal jsem pár bazénů a hned jsem se cítil lépe. S Ajayem jsme domluveni, že dnešní odjezd je v 10:00 a tak ještě máme čas na snídani - opět si dáváme čaj s tousty (pro cestování je tato snídaně ideální, moc při cestách v těchto končinách nedoporučujeme experimentovat s místní stravou, představa, že musíte každou chvíli hledat toalety není v Indii zrovna fajn - experimenty si nechte až na večer, přes noc se případně z toho dostanete - alespoň tedy většinou).

Kolem 11:00 pak vyrážíme směrem do místních hor - pohoří se jmenuje Araválí a cca. za 2dodiny přijíždíme k pevnosti Kumbalgarh, už když jsme k němu přijížděli tak nám bylo jasné, že to bude opět neobvyklý zážitek - kamenná pevnost je postavena na vrcholku jedné z hor a po pevnosti se musíte dostat přes několik vstupních bran. Kolem celé pevnosti se vinou široké hradby, které při pohledu zhora připomínají čínskou zeď - kopírují totiž hornatý terén a dosahují délky několik kilometrů - tipoval bych to na tak 30 - až 40 km. V samém jádru pevnosti je mnoho dalších staveb - kláštery (je jich tam prý 360), modlitebny, zahrady ale i samotná hlavní část pevnosti, kterou nechal postavit maháradža Kumba v 15.století a on i další panovníci jí využívali

UDAJPUR / středa 6.dubna 2011

Celý devátý den trávíme u Udajpuru, po snídani, která tentokrát nestála za nic, čaj jsme radši ani nepili, plavaly tam nějaké usazeniny, jsme vyrazili na obhlídku města, první a hlavní dnešní zastávkou byl městský palác, který se tyčí nad jezerem a hlavně z vyšších pater paláce je nádherný výhled na jezero. Ještě než jsme k němu došli, tak jsme pozorovali ranní život u jezera - ženy zde perou prádlo, muži dělají očistu, děti se koupou a vedle toho z jezera pijí zvířata, takhle to funguje v Indii asi už po staletí.

Cesta k paláci vede uličkami s mnoha krámky a každý Vám něco nabízí, jedinou záchranou je rychle si koupit lístky do paláce a za vchodem už žádní prodejci nejsou, ale pro změnu Vás obtěžují průvodci, kterého si můžete najmout a on Vám vše ukáže a palácem provede. Vstup zde není až tak drahý, ale pokud chcete fotit tak musíte zaplatit zvlášť za foťák a ten zde stál 200 rupek (to je na Indii dost). V paláci je hodně zajímavých věcí, v podstatě je to muzeum historie státu Mévár včetně sbírek všech vládnoucích maháradžů, ale přeci jenom nejhezčí jsou různé výhledy na jezero Pičóla, které je hned pod ním včetně dvou ostrovů na kterých jsou vystavěny paláce. Po jezeře je možné jet na projížďku, ale této služby jsme nevyužili.

Odpoledne jsme se vrátili do hotelu na oběd, žaludek se již uklidnil a tak můžeme zase normálně jíst (doufám, že jsem to nezakřiknul) a pak vyrazili opět na centra města na drobnou obhlídku po krámech, třeba si koupíme něco

UDAJPUR - DENGARH / čtvrtek 7.dubna 2011

Ráno ještě před odjezdem z města jsem vzal foťák a šel k jezeru udělat několik fotek - nejdříve jsem prošel tu část kde byli samí muži a pak se přesunul do levé části kde byly jen ženy a jen co jsem si sednul tak jsem byl vyhnán, že toto je jen ženská část a tam nesmím - tak jsem se sbalil a šel nazpátek do hotelu - dali jsme si snídani - tentokrát byla dobrá a ještě před odjezdem jsme z okna pokoje pozorovali opice jak se přesouvají  ze střech domů na blízký strom, který spásají - byla docela sranda pozorovat jak při přesunu přes střechy ochutnávají vše zelené na co přijdou a tak jsme viděli jak docela pěkně obrali sousedům na terase protějšího domu pák kytek co měl v květináči - ty měli asi pak velkou radost.

Ještě při cestě z Udajpuru se zastavujeme v místních zahradách, které byly malé a nic moc - takže to ani nestojí za to zastavovat. Asi po 20 km od Udajpuru ještě se na chvilku zdržíme v menším městečku kde je zajímavý chrám - pro místní obyvatele byl asi důležitý jelikož se tam chodili houfně modlit a turistům byl sice vstup povolen, ale fotit se nesmělo. Prošli jsme tak chrám a nasedli do auta a jeli o kus dál - dnes nám Ajay naplánoval zastávku ve zdejších horách, kde máme zajištěné ubytování v Hotelu Hill Valley Resort - honosný název, ale relativně nový hotel (stále ho ještě dodělávají) a také docela střídmě zařízen - byli jsme v celém hotelu jediní hosté - ono se do toho hotelu dostat není až tak jednoduché - jeli jsme tam tak 20 min z hlavní cesty

DENGARH - AJMER - PUSHKAR / pátek 8.dubna 2011

Dnes jsme vstávali kolem 8:00, noc nebyla nic moc, protože hotel byl na kopci a docela to foukalo a jelikož indičtí řemeslníci nejsou právě stoprocentní, tak okna netěsnila a navíc trochu nárazem větru bouchala. Snídaně byla OK, jelikož jsme zde byli jediní, tak se o nás docela starali. Z hotelu jsme odjeli těsně po desáté a opět Ajay připravil malé překvápko - odvezl nás na malé vesnické nádraží, kde nás posadil do vlaku a místním courákem jsme jeli dvě zastávky přes místní hory. Co nás překvapilo nebyla jízda vlakem (podobnou jsme už jeli na Srí Lance a tam se nám to líbilo daleko víc), ale ta čistota kolem nádraží, jakoby jsme najednou ani nebyli v Indii. Dvě zastávky jsme jeli asi tak hodinu a půl, vlak se opravdu coural tak, že kdybychom šli vedle něho rychlou chůzí tak mu snad i stačíme.

Na nádraží nás už čekal Ajay a jeli jsme dál stále směrem na sever do města Ajmer. Ještě než jsme tam dojeli jsme si zastavili na oběd - opět místní restaurant u silnice a opět jsme se skvěle najedli tentokrát za 270 rupek (hlavní jídlo + moučník + pepsi - což je na naše za 110 Kč vše pro dva a byli jsme úplně plní).

Kolem 15:00 jsme dojeli do Ajmeru - poprvé tak jsme v indickém převážně muslimském městě a hned to bylo znát. Nejdříve zastavujeme na krátkou zastávku v chrámu Násiján, zajímavý je tím, že uvnitř najdete zlaté modely, které znázorňují džinistické představy o

PUSHKAR / sobota 9.dubna 2011

V tomto hotelu jsme se dobře vyspali, budíček jsme si dali na 8:00, šli na snídani a hned se pak vydali do města - Pushkaru se také přezdívá svaté město, je zde jediný chrám na světě, který je zasvěcen Bráhmovi, cesta k němu vede přes rušné tržiště, kde Vám všichni něco nabízejí - hlavně si musíme dávat pozor na místňáky, kteří nabízejí květ růže (prý zadarmo), ale hned jak Vám jí vnutí tak chtějí peníze. Přímo z ulice se můžeme na mnoha místech vydat doleva a vždy vyjdeme na místních Hnátech - každý z nich má jiné jméno - ale pozor až dolu k vodě turisté nemohou, ale po horní části ghátů vedou cesty, takže po horní části všech ghátů se můžeme docela v poklidu procházet. A stojí to za to, nikdo zde nic nenabízí, můžeme si zde sednou do stínu a v klidu pozorovat co všechno se dole u vody děje - je tam i množství zajímavých míst pro focení. Kolem ghátů posedává i docela dost věřících lidí, takže je svou přítomností nerušte. Samo Pushkarské jezero je na indické poměry hodně čisté. Do Bráhmova chrámu jsme nakonec nešli, protože se tam stejně nedalo fotit a dovnitř byla docela důsledná prohlídka a nechtěli jsme nechat všechny věci bez dohledu u místních policistů, takže tento chrám jsme si nechali ujít, ale z venku nebyl nic moc.

Jelikož se blíží poledne a zde je velké vedro - něco mezi 38 a 40 stupni tak spěcháme do hotelu, kde si dáme oběd, ale výběr jídla se nám tentokrát nepodařil, jelikož jsme zase chtěli ochutnat něco jiného tak jsem si dal něco s rýží a byla mi přinesena rýže se

PUSHKAR - BUNDI / neděle 10.dubna 2011

Hotel v Pushkaru byl opravdu klidný a tak opět jsme se dobře vyspali, ráno kolem 9:00 jsme šli na snídani, opět jsme si dali naše tradiční a prověřené tousty s máslem a džemem + k tomu čaj - zatím jsme po tom nikdy neměli žádné problémy a to se při přesunech autem docela hodí. Něco po 10:00 jsme tak hotel opustili a vydali směr Bundi - další zajímavé město. Ještě než jsme k němu dojeli tak jsme se chtěli zastavit v Ajmeru v prodejně Vodafone, ale zapomněli jsme že je neděle a oficiální obchody jsou zavřené (koupil jsem si totiž modem pro připojení k internetu, ale po jednom dni fungování se nešlo na internet připojit, pokud by to fungovalo tak je to dobrá pomůcka na cesty, připojíte se kde chcete a nestojí to moc - 1500 rupek stál modem a na 1 měsíc sim karta). Jinak obecně v Indii je internet bez problému v každém větším městě, mnohokrát byl i součástí hotelu, ale jednou se nám stalo, že jsem potřeboval na internet v menším městě a jediný internet byl v jedné místnosti, kde byl internet připojen na jeden počítač a ještě zde bylo telefonické vytáčení, čekalo se tak 10 min než se to spojilo a pak to během chvilky několikrát spadlo - no prostě jako u nás před mnoha lety.

Pak jsme tedy již pokračovali směr Bundi, bylo to asi 200 km, ale cesta chvilkami vypadala spíše jako tankodrom, mohli jsme jet max. 20 km/hodinu rychleji to nešlo, protože děr bylo mnoho a řidiči byli chvilkami děsní - řidič v Indii musí mít oči stále na šťopkách, protože kromě své jízdy musí sledovat ještě vše kolem sebe, krávy normálně chodí po ulici a mnohdy stojí uprostřed cesty za plného provozu, z leva nebo zprava může do cesty vlézt další

BUNDI / pondělí 11.dubna 2011

Vstávání bylo dnes na budíku nařízeno na 7:30, v osm již byla připravena snídaně a hned následně jsme vyrazili na místní pevnost Táragarh, která je na kopci nad městem, šli jsme tak brzo, protože momentálně je zde přes poledně hodně vedro - teploty jsou až přes 40 stupňů a to jsme chtěli být již nazpátek na hotelu. Podle průvodce je zde vstup volný, ale to se už změnilo - za každého platíme 100 rupek + 50 za foťák. Pokud by jsme chtěli jít ještě do místního paláce Bundí, který je po cestě tak platíte dalších 100 za osobu + 50 za foťák. My jsme Palác obešli, i když jsme tam nakoukli a udělali pár fotek a už jsme pěkně šlapali do kopce. Nejdříve asi na půli cesty jsme došli k Dudha Mahálu - což je malá opuštěná stavba a pokračovali stále vzhůru po kamenité cestě až jsme došli k hlavní bráně, která byla opravdu mohutná a opatřená zvenku ohromnými špičatými bodci. Pevnost Táragarh je opuštěná a patří místnímu maháradžovi, který o ní vede spor s místní vládou - tato oblast byla až do roku 1947 samostatným knížecím státem a do té doby to zde muselo vypadat přímo pohádkově. I dnes je celá pevnost velkolepá i když je polorozpadlá, mnoho cenných věcí bylo určitě rozkradeno, ale i tak se nám to líbilo - uvnitř celé pevnosti je potřeba se mít na pozoru, protože zde žije velké množství opic a při placení vstupenek Vás opatřili holí na jejich plašení v případě, že by nás chtěli nějak obtěžovat. Celou pevnost jsme prošli důkladně, je zde několik velkých nádrží na vodu, které jsou vytesané do skály, celá vnitřní část je zarostlá křovinami s trny (chvilkami jsme si připadali, že zde najdeme Šípkovou Růženku). V hlavním paláci jsme našli

BUNDI - RANTHAMBHÓR / úterý 12.dubna 2011

V úterý se loučíme s Bundí - kolem 9:00 jdeme na snídani a na ulici hned před hotelem slyšíme jak se přibližuje pomalu něco co hrozně nahlas pouští muziku, jdeme se podívat před vchod a vidíme průvod lidí kolem stříbrného vozítka, který je vybaven amplióny z kterých se line místní hudba, před tímto vozem ještě jeden muž na koni ve slavnostním úboru - Ajay nám pak říká, že se jedná o svatební průvod - auto takto jezdí po městě a dává svým hlukem na vědomí, že se někde koná svatba. Po snídani už nasedáme do auta a pomalu vyrážíme do dalšího města a tím je menší městečko Ranthambhór, cesta je docela v pohodě až na několik úseků kde jedeme pomalu, protože je to samá díra, občas po cestě zastavíme, protože vidíme v krajině malé modlitebny a některé z nich jsou docela staré. Po levé ruce se podél cesty táhne pohoří, které je zajímavé tím, že je dlouhé více jak 100 km a široké maximálně 1 až 2 km.

Ranthambhór je vlastně Národní park, který leží kousek od města Saváí Madhópur, ale v městě nic zajímavého není a vše je soustředěno kolem staré pevnosti Ranthambhór, za posledních několik let se zde daří turistickému ruchu, kromě pevnosti je zdejším hlavním lákadlem Safari - v tomto parku jako v jednom z mála je prý možné vidět v živé přírodě tygra - uvidíme zítra, na ráno jsme si cestu do Národního parku objednali a sám jsem zvědav co vše se nám podaří vidět.

Dnes odpoledne až bude trochu lepší počasí, myslím tím

RANTHAMBHÓR - DŽAJPUR / středa 13.dubna 2011

Tento den pro nás nezačal zrovna příjemně - vstávat jsme museli už ve 4 hodiny ráno, v půl páté na nás už čekal před hotelem Ajay a vyrazili jsme k hlavní kanceláři Národní parku Ranthambhór. A proč tak brzy ? Od 5:00 jsou totiž otevřena okénka pro přímý prodej vstupů do Národního parku - na výběr máte z dvou možností, buď si zaplatíte dražší možnost a tím je jízda jeepem (tam se vejde 5 lidí + průvodce + řidič) a nebo pak tzv. cantera a to je takový malý náklaďáček ale se sedačkami a tam se naskládá až 16 osob.

K okénku jsme dorazili těsně před 5:00 a to už tam byli nějací místňáci - jak jsme později zjistili byli to překupníci míst do aut - do Národního parku je každý den pouze omezený počet vstupů (vjet do parku může jen 15 jeepů a 15 canterů), byli jsme překvapeni, ale všechna místa byla obsazena. Ale zpět k nákupu vstupu do NP - pořád u okénka stáli ti místní občané a s prodejcem neustále diskutovali - jelikož jsme od nás zvyklí, že si počkáme až na nás přijde řada, tak jsme čekali a vůbec nás nenapadlo, že ti před námi jen drží frontu a nikoho před sebe nepustí - museli jsme se tedy před ně do okénka probojovat a na prodávajícího zakřičet, že chceme dva lístky - no a pak už to šlo jak po másle, řekl si o 815 rupek za jednoho a místo jsme měli na canteru - radši by jsme do jeepa, ale ten byl již předem přes web zabukovaný a tak jsme byli rádi, že můžeme jet alespoň tím náklaďákem.

Vyjeli jsme kolem 6:00 a po cestě jsme ještě nabírali v několika hotelech další cestující, nakonec jsme se tedy naplnili a mohli vjet do parku - chvilku mi to připadalo jako ve filmu Jurský park, ale zde nebudeme sledovat praještěry, ale máme spadeno na tygra. Všechno se ve zdejším parku točí kolem

DŽAJPUR - ÁMBÉR - DŽAJPUR / čtvrtek 14.dubna 2011

Čtvrtek věnujeme návštěvě Ámbéru - což bylo původně hlavní město státu Džajpur, leží vysoko v horách asi tak 10 km od Džajpuru a jeho chloubou je nádherný palác, který nechal vystavět v 16.století maháradža Mán Sinh. Do paláce dorážíme kolem 10:00, Ajay parkuje dole na parkovišti a my šplháme po svých k pevnosti, ovšem je zde ještě jiná možnost, podnikaví indové zjistili, že někteří turisté jsou hodně líní a tak používají slony k tomu aby turisty na kopec vyvezli, osobně si myslím, že trochu pohybu nikomu neuškodí a i když bylo vedro tak jsme kopec vyšli za cca. 5 minut. V pokladně jsme zakoupili multi-tiket a tak kromě Ámbér pevnosti můžeme navštívit i jiné památky. Vnitřní část paláce byla opravdu nádherná, hlavně ty co zdobily průčelí bran a vstupů byly velice povedené, je zde také malý chrám bohyně Kálí (v překladu znamená Černá, je spojována se smrtí a zánikem. Často je považována za vládkyni času což souvisí s její vládou nad smrtí) - v tomto chrámu se ještě do roku 1980 každý den obětovala jedna koza. Celý palác má několik částí, první je síň Diváne ám což je síň veřejných audiencí, další pěknou částí je Džaj mandir (sál vítězství), následuje Sukh nivás nebo-li sál radostí a za ním už je nádvoří s malými místnostmi Harému. Z horních pater paláce je pak pěkný výhled do okolní krajiny a také na výše položenou pevnost Jaigarh, tam jsme sice chtěli ještě dojít, ale jelikož jsme prohlídku Ámbéru skončili těsně po poledni a venku bylo opravdu velké horku, tak jsme výstup do kopce odpískali a šli pomalu na parkoviště a Ajay nás odvezl do hotelu na oběd.

Ubytovaní jsme v Džajpuru - hotel se jmenuje Sajjan Niwas a je to zde příjemné, hlavně kuchař je šikovný, protože jsme si zde dali už více jídel a všechny byly opravdu výborné - něco k málo k indickému jídlu : doma v Čechách často jím maso, teď když zrovna píši tento článek si uvědomuji, že jsem

DŽAJPUR / pátek 15.dubna 2011

Dnes ráno v 8:00 jsme již museli být na místním nádraží, budeme totiž kupovat jízdenku na vlak a tak jsme byli zvědaví jak to vše bude probíhat. Na nádraží jsme dorazili něco po 8:00, to už tam bylo všude plno lidí, výhodou je, že jedno z prodejních okýnek je pouze pro turisty. Když jsme si chtěli koupit jízdenku tak jsme nejdříve museli vyplnit formulář s různými údaji včetně osobních a také jakým vlakem a jakou třídou chceme jet. Pán u okénka nám totiž moc neporadil, podíval se na formulář a podle toho vyhledal spoj a řekl cenu, ta se nám ale zdála příliš nízká (pro oba 760 rupek a mělo to stát kolem 3000 rupek) a tak Ajay se ho zeptal zda je to druhá třída s klimatizací a následovala nečekaná reakce od pána za okýnkem - začal mu nadávat, že toto je okýnko turistické a že on se nemá právo se na nic ptát a tak mi Ajay řekl ať se ho na to samé zeptám v angličtině, tak jsem se ho zeptal a on řekl že jsem do formuláře napsal 2.třídu a už jsem nenapsal že chci s klimatizací na to mi podal papír a já musel vepsat do formuláře A/C. No a na to byli vystavené dvě jízdenky a jelikož jsme asi u okýnka „zlobili" tak jak jsme později zjistili nám dal místa ve vlaku daleko od sebe. Takže závěrem k nákupu jízdenek - je to opravdu velká procedura a i když jsme byli na nádraží včas tak to zabralo asi 2 hodiny.

Hned z nádraží jsme se vydali do centra Džajpuru, kde jsme na dnešek měli naplánováno projít místní památky. Jako první jsme navštívili Jantar Mantar, je to taková bizarní observatoř, kterou v roce 1728 nechal vystavět Džaj Sinh, vznikla tak, že Džaj Sinh než začal observatoř stavět poslal do světa učence, aby zjistili jak je to s podobnými stavbami jinde. Je pravda, že hned jak vejdete do velké zahrady, kde jsou exponáty postaveny, si připadáte jako