Indie - den první

PRAHA - DILLÍ - AMRITSAR / středa 13.července 2011

Další indické dobrodružství je tady. Indie nás při své první návštěvě přes 3 měsíci tak pohltila, že jsme se rozhodli se sem opět vrátit. Tentokrát máme v plánu absolvovat velký himalájský okruh, jak se nám naše plány budou dařit budeme i zde na blogu zveřejňovat. Oproti poslední cestě jsme letěli s Turkysh arways - z Prahy jsme vyletěli těsně před polednem a s krátkou zastávkou v Istanbulu jsme ve 3:30 místního indického času přistáli na letišti v Dillí. Ještě doma jsme si zajistili pokračování naší cesty a to letecky do Amritsaru, kde jsme chtěli navštívit hlavně Golden Teple. Náš odlet hned navazoval a tak jsme se modlili abychom někde nechytli nějaké zpoždění. Přeci jenom hodina a půl na přestup byla šibeniční. Po přistání v Dillí jsme v 3:40 vkročili na indickou půdu a pak to už byl jen závod s časem, když jsme přišli do příletové haly tak nás čekala dlouhá fronta na vyřízení vstupních formalit - tu jsme ovšem čekat nemohli a tak jsme si to zamířili k přepážce Diplomatic - ukázali jsme letenku, že za chvíli nám to odlétá a slušně požádali a to zabralo, za 5.min jsme byli vyřízeni a mohli přejít k pásům na čekání našich batohů. Dlouho se nic nedělo, ale nakonec oba dva batohy přijely a my poklusem pospíchali k odletové hale vnitrostátních letů. Bylo 4:15 a tak jsme se modlili, aby nás ještě odbavili, jen co jsme dorazili do odletové haly, tak jsme si přečetli, že odbavování je již ukončeno, ovšem po naší prosbě, že jsme právě přiletěli z Istanbulu nás ještě vzali a my jsme pak již v klidu odletěli do Amritsaru.

V Amritsaru jsme přistáli v 6:00, počkali si na bagáž, která taky přiletěla a tak jsme se mohli vrhnout do začínajícího horkého indického dne. Všude nás obtěžovali taxikáři a za odvoz do centra chtěli nejdříve horentní sumy, ale nakonec jsme z letiště jeli za 300 rupek, které jsme měli na tuto cestu připraveny. Hotel jsme zamluvený neměli a tak jsme si podle LP vybrali Grand hotel, který stál 1400 rp. Pokoj je čistý, ale samotný hotel je

AMRITSAR - DHARMASALA / čtvrtek 14.července 2011

Tak nakonec je vše jinak, ještě včera večer jsme zjistili, že auto s řidičem je možné domluvit až ráno a to nejdříve v 10:00 a tak jsme šli v klidu spát, aspoň jsme se po dlouhé cestě vyspali dosytnosti. Ráno kolem 10:00 jsem vyběhl před hotel a šel kousek k vlakovému nádraží, tam mají stanoviště taxi a tak se pozeptám po ceně. Pár taxíků tam opravdu stálo a tak jsem se optal na cenu - nejdříve zkoušeli 4.000 rp. ale já jsem se chtěl dostat na cenu 2.500 rp. to nakonec neklaplo, nejnižší cena od nich byla 3.000 rp. a tak jsem si zjistil, že cena od hotelu není přemrštěná a objednal si cestu do Dharmasali za 3.200 rp. Včera jsme chtěli jet nejdříve do Dalhousie, ale nakonec nám bylo vysvětleno, že lepší je jet nejdříve do Dharmasali a pak případně do Dalhousie. Takže přesně ve 12:00 pro nás přijíždí řidič a my nasedáme do malého Tata Indigo, řidič neumí anglicky a tak na prstech nám ukazuje že pojedeme asi 5 hodin. Jsem zvědav jak bude cesta probíhat, první část cesty je docela v pohodě až na jedno zdržení kvůli bouračce, řidič autobusu asi zaspal a zajel do příkopu, vypadalo že nikomu se nic nestalo. Jedeme dál a tak za 3 hodiny jízdy z Amritsaru už v dálce vidíme hory a najednou rána a jedeme po prázdné pneumatice - píchli jsme, představuji si v rychlosti kde teď budeme shánět pneuservis, ale k mému překvapení jsme píchli těsně před ním - bylo to náhoda? A nebo nějaká finta místního pneuservisu? to se ale už nedozvíme, kolo bylo opraveno za půl hodiny a my pokračujeme dál. Těsně před úpatím hor jsme opustili stát Paňdžáb a vjeli jsme do státu Himáčalpradéše - projeli jsme stanoviště kde řidič zaplatil asi 80 rp. Z rovné pustiny pomalu a jistě vjíždíme do hor, je to tady mnohem zelenější a také zde vidíme hodně krav, ty jsme v Pandžábu skoro neviděli. Projíždíme města Čakki, Kofta a také Gaggal, kde je hlavní letiště této oblasti. Po pár kilometrech již vjíždíme do Dharmasali, je vidět že je to horské

DHARMASALA - McLEOD GANDŽ - JAMMU / pátek 15.července 2011

Vstávám v 6:00, ale zase hned ulehám, protože venku leje jako z konve, hory před námi jsou zahaleny do šedých mraků a nevypadá to, že se to zlepší. Znova vstávám něco málo po deváté a kouknu z okna a ono stále slovy klasika chčije a chčije. No nic, udělám jen pár fotek a necháme si na pokoj donést snídani a objednávám opět auto s řidičem na cestu do Jammu a po cestě si ještě uděláme zastávku v městečku McLeod Gandž. Z hotelu vyjíždíme kolem 12:00 a to už neprší, ale zamračeno je pořád. Naší první zastávkou je horské městečko McLeod Gandž, které se po světě proslavilo tím, že zde v exilu žije Dalajláma. To nás také hodně zajímalo a tak jsme se nechali odvést k jeho paláci a zároveň chrámu. Celé městečko je v horách a tak po příjezdu to tady vypadá hodně turisticky, projíždíme ulicí plných krámků s různými cetkami, je zde hodně turistů a je těžké tudy vůbec projet. Na konci ulice zastavujeme a řidič nám ukazuje cestu do Dalajlámova kláštera, docela jsme překvapeni, že se jedná o docela novou stavbu, která má ke klášteru jak ho známe třeba z Tibetu hodně daleko. Vypadá to zde opravdu hodně přechodně a i na jeho obydlí je vidět, že Dalajláma je stále připraven se vrátit do Lhasy, přejeme mu, aby se mu to povedlo co nejdříve.

Řidič čeká na smluveném místě a můžeme tak pomalu vyjet na cestu do Jammu, po cestě budeme přejíždět dvoje hranice, nejdříve se na chvíli vrátíme do Pandžábu a pak nás čeká hranice státu Jammu Kašmír. Už zde v horách jsme si všimli přítomnosti velkého množství vojáků, je jich zde opravdu hodně a jak jsme se blížili ke Kašmíru tak jich stále přibývalo. Navíc hranice do státu Jammu Kašmír byla opravdu hranicí, čekali jsme frontu na vstup, bylo zde hrozně moc náklaďáků a vojáci se samopaly na každém rohu. Z hranice pak už vedla dálnice až do města Jammu, že občas jelo auto v protisměru to už nás po zkušenostech z Radžastánu ani nepřekvapovalo, řidiče taky ne, byl na to

JAMMU - SRINAGAR / sobota 16.července 2011

Moc se nám nechtělo vstávat, ale nakonec jsme se z postele vykopali a šli přesně v 9:00 na recepci a tam jsme zjistili, že je teprve 8:30, oni zde mají o půl hodinu méně než v centrální Indii. No nic - tak jsme chvilku počkali a v 9:00 nám bylo přistaveno auto i s řidičem. Jelikož jsme platili za cestu postupně tak asi víme, kolik kdo z naší částky dostane, celkem jsme platili 5.000 rp. Z toho záloha 1.000 rp šla do majitele  hotelu, před odjezdem jsme dali asi majiteli auta 3.000 rp. a pak zbylou částku 1.000 rp. máme dát na konci cesty řidiči auta. Původně jsem si myslel že je to za 300 km hodně, ale teď když píši dnešní blog (večer ve Srinagaru) si myslím že je to ukrutně málo - za chvíli napíši proč.

Na začátku cesty jsme se ještě v Jammu zastavili na dvou místních zajímavostech, první byla pevnost Bahu, která je spojená se zahradami, ale hlavně s krásným výhledem na řeku a na staré město, byli jsme zde kolem 9:30 a už tady bylo ukrutné vedro, ale celkově nic moc. Zdrželi jsme se zde asi jen 30 minut a jeli dál směrem na Srinagar, ale na konci města nám řidič ještě zastavil u místního muzea Amar Mahál, které je postaveno ve stylu koloniálních budov a bylo posledním sídlem rádžů Dobra, ovšem čekala nás dlouhá cesta a tak jsme dovnitř nešli. Tím jsme opustili Jammu a začalo pro nás peklo, první nepříjemná věc se odehrála hned za městem, zastavila nás silniční policejní kontrola a chtěla na řidiči všechny doklady, nějaký mu chyběl, protože tam byl neskutečně dlouho a pořád něco hledal v autě, pak ho policajti pustili, ale byl hodně naštvaný - asi platil pokutu (určitě se ptáte proč jsem se ho na to nezeptal, on ale neuměl ani jedno slovo anglicky). Vjeli jsme do hor, ze začátku to vypadalo dobře, ale hory byly čím dál tím vyšší a cesta užší, na mnoha místech i bez patníků, takže trocha nepozornosti a auto bylo

SRINAGAR - GULMARG / neděle 17.července 2011

Troška spánku neškodí, vyspali jsme se docela dlouho, ale hlavně dobře. V 9:30 už na nás čekal řidič a měli jsme namířeno do vesničky Gulmarg, která je vyhlášeným letním, ale i zimním letoviskem. Je to asi 60 km od Srinagaru a tak cesta nám zabrala asi hodinu a půl, tentokrát byl řidič úplně normální, žádný mladý rapl. Do Gulmargu jsme přijeli před polednem a jelikož byla neděle tak zde bylo plno místních, který tuto destinaci využívají k piknikům. Samotný Gulmarg je vlastně jedna velká louka na které se v létě hraje golf , v zimně se lyžuje a kolem dokola je jeden hotel na druhém. Hlavní atrakcí je zde ovšem lanovka, která vyveze návštěvníky a vyvezla i nás do vyšších pater Afarvatských hor. Cesta nahoru byla rychlá, přišli jsme k lanovce koupili pístek a jeli. Vystoupili jsme hned v první stanici lanovky, která je v nadmořské výšce 3900 metrů a dají se tady dělat pěkné krátké výlety. Koupili jsme si vodu a sušenky a vydali se na cestu, svítilo sluníčko, ale asi na půl hodiny se zatáhlo a začalo pršet, schovali jsme se pod strom a toho hned využilo malé telátko, které přišlo za námi a koukalo na nás, že by si dalo něco k snědku, tráva které je tady dost mu už asi nejela a tak jsme se smilovali a dali mu pár sušenek - v tu chvíli bylo naší kamarádkou a kdybychom si nedali pozor tak by i prošacovala batohy zda jsme jí ještě nějaké další sušenky nezatajili.

Přestalo pršet a tak jsme se vydali prozkoumat další část místního pohoří, kousek dál jsme narazili na domorodce - jsou to nomádští Gúdžarové, které zde bydlí v dřevěných domech pokrytých travnatými drny. Hned jsme se domluvili na focení a tak jsem si je párkrát nafotil, ale to jsem netušil, že hned jak jsem

SRINAGAR / pondělí 18.července 2011

Celé pondělí bylo věnováno prohlídce Srinagaru, stejně jako včera jsme si mohli přispat a tak den pro nás začal až kolem 10:00. Stejně jako v neděli pro nás přijel stejný řidič a tak v 11:00 jsme vyrazili na obhlídku hlavního kašmírského města Srinagar. Dalo by se říci, že je to město zahrad, místní lidé je mají rádi a i když byl pracovní den tak byli plné lidí. Začali jsme zahradou Pari Mahal, která je postavená vysoko nad městem a spíše vypadá jako pevnost. Zahrada je terasovitá a je z ní perfektní výhled na město a jezero Dal. Další zahradou kterou jsme navštívili byla kousek pod Pari Mahalem a tato se jmenovala Cheshmashahi Garden a pochází ještě z dob mughalské éry, zajímavostí této zahrady byl pavilón v kterém vyvěral pramen minerální vody - místní si vodu houfně nabírali do plastikových lahví a pak jí pili - my  jsme to radši nezkoušeli. Další zahrada se jmenovala Nishat Garden a vyznačovala se množstvím teras s perfektním výhledem na jezero Dal, nechal jí vystavět mughal Asif Khan pro svou sestru Noor Jehan. Poslední zahradu, kterou jsme viděli byla Shalimar Garden, která je mnohými považována za vrchol mughalské zahradní architektury, středem zahrady protéká množství potůčků a po úbočích se tyčí mohutné stromy Chinar.

Zahrad jsme si užili dost, ale ještě krátce se k nim vrátím malou poznámkou, jak jsem již psal zahrady byly plné lidí převážně místních indů a jelikož turistů sem hodně nejezdí (zvláště kvůli bezpečností situaci) tak se s námi chtěl skoro každý desátý fotit, ze začátku to nevadilo, ale v poslední zahradě

SRINAGAR - ZODZILA - KARGIL / úterý 19.července 2011

Dnešním dnem opouštíme Kašmír a vrháme se do velehor státu Ladakh, vstávali jsme v 6:30, zabalili všechno do baťohů a v 7:00 přišli k nám na hotel naši noví spolucestující a také přijel náš domluvený řidič - tím nám horské putování začíná. Projeli jsme Srinagarem a pomalu začali stoupat do hor, nejdříve pozvolně, kolem cesty bylo plno malých vesniček a štíty hor se stále zvětšovaly. Prvním větším městečkem byl Sonamarg, kdysi to bývalo turistické místo, ale momentálně je město plné autobusů, náklaďáků a aut co jen projíždějí, snad jedinou zajímavostí je ledovec Thadživas, který je vidět ze silnice a dá se k němu dostal na pronajatém koni tak za hodinu. Tady jsme chvilku čekali než přejede vojenský konvoj aut z druhé strany a vyrazili dál, ale to netrvalo dlouho, pár kilometrů za městem byla silnice uzavřena protože se opravovala a tak jsme si zde asi hodinu počkali, alespoň jsme si stihli udělat několik fotek okolí a také místních domorodců. A pak když nás opět pustili na silnici tak jsme dojeli k průsmyku Zodzi-la a to byl teprve pořádný adrenalin, cesta stoupala serpentinami stále výš až do výšky 3529 metrů, cesta byla pouze štěrková a maximálně na jedno auto a i tak chvílemi jsme byli kousek od srázu, řidič ale jel pomalu a evidentně tuto cestu měl naježděnou - ono zde totiž fungují taxikářské cechy, které si drží ceny, ale i svůj rajón, což znamená, že si nemůžete najmou řidiče na celou cestu do Himalájích, ale v každém větším městě jeden řidič skončí a dalšího si musíte najmout na cestu do dalšího místa. Když jsme vyjeli celý zpocení až na vrchol tak pak už cesta vedla relativně

KARGIL - RANGDUM / středa 20.července 2011

Z Rangdumu jsme vyjeli už v 6:00, dostali jsme opět nového řidiče, je sice mladý, ale řídí bezpečně a všude nám zastavuje kde si řekneme. Cesta je ze začátku směsicí asfaltu a štěrku, postupně projíždíme ještě malé stále muslimské vesnice, tou první větší je Sanku, která je výchozím bodem pro treky do Drassu a Mulbekhu, celá tato oblast se jmenuje Suru Valley. Další vesnicí na cestě je Pánikháru, kde jsme se již domluvili že si uděláme tak hodinovou zastávku a porozhlédneme se po okolí. Řidič nám zastavil kousek od místní mešity na hlavní cestě která vede skrz celou vesnicí (víc jich tam ani nemají). Vezmeme si foťák a jdeme na lovy - místní lidé jsou zde velice přátelští a pokud je slušně pozdravíte tak jim pak ani nevadí, že si je i vyfotíte, někteří z nich i odpoví na dotaz anglicky, ale ze všeho nejkouzelnější jsou malé děti, většinou se hrozně stydí a neradi se také fotí, ale hned jak jim ukážete jejich obrázek na obrazovce foťáku tak roztají. Prošli jsme celou vesnicí, přešli most přes řeku a došli do další části vesnice, zde jsme se vydali po pěšině mezi místní baráčky, které byly velice fotogenické a to i díky dvěma horám v pozadí - tou vyšší je Nún (7135 m) a druhá nižší je Kun (7087 m) - obě dvě mají krásné bílé čepice. Na cestě zpátky jsme procházeli přes políčka, která byla vzorně upravená a měla důmyslný zavlažovací systém - z řeky je po celé vesnici rozvedena samospádem voda pomocí kanálků, kterými neustále teče voda a tak vláhy je tady dost a úroda  je zajištěná. Vrátili jsme se k autu a vyrazili dál, kousek za vesnicí jsme zastavili dvou starším pánům a odvezli jejich náklad do další vesnice - byli hrozně rádi a pořád nám děkovali. Po vyložení nákladu v další vesnici to bylo už jen

RANGDUM - PADUM / čtvrtek 21.července 2011

V horách se začalo rozednívat něco po páté a jelikož závěsy na oknech nic moc tak jsem se probudil kolem půl šesté a využil toho, že akorát sluníčko začalo osvětlovat první vrcholky hor a šel jsem fotit. Venku byla docela zima, tipnul bych to na 10 stupňů a já se vydal kousek za vesnici kde bylo krásně vidět jak sluníčko postupuje a čím dál tím více osvětluje větší část hor. V šest už byl před naší nocležnou řidič a tak jsme naházeli bágly do auta a vyrazili. Asi 5 kilometrů od vesnice na malém kopečku vyčníval první buddhistický klášter, který jsme na naší cestě potkali - Rangdum Monastery. Nemohli jsme si nechat ujít tu příležitost ho navštívit a tak jsme začali k němu stoupat, ale hlídala ho místní policie a po zkontrolování pasů jsme mohli jít dál. Jen co jsme vstoupili dovnitř potkali jsme několik mnichů, kteří byli velice milí a nechali se i fotit, také nám otevřeli místní hlavní modlitební místnost, která byla určitě hodně stará, po celé jedné straně modlitebny byla plná knihovna starých manter a i další předměty, které byly volně naskládané na poličkách, lavicích i na zemi byly pěkně zachovalé - i když jsme již byli v Tibetu tak s klidným svědomým můžu říci, že nic tak starého, zachovalého a veřejně přístupného jsem ještě neviděl. Před vchodem na nás už čekal jeden z mnichů a nabízel nám všem čaj - byl to opět sladký černý čaj s mlékem, všichni jsme si ho dali a vypadá to že nás ani neprohnal. Pak nás jeden z mnichů požádal zda ho nemůžeme vzít do další vesnice - nebyli jsme proti, v autě jedno místo ještě bylo. Ale mělo to dva háčky, další vesnice byla asi tak za 30 km a to znamenalo tak 2 hodiny jízdy a druhý problém byl náš řidič, který

PADUM - CHILA - PADUM / pátek 22.července 2011

První den v Zanskaru  nás přivítal zcela jasnou oblohou, na obloze ani mráček a tak přípravy na první menší trek mohou začít. Zabalím si foto-batoh a kolem 10 hodiny vyrážím proti proudu řeky Zanskar směr vesnička Chila. Ještě než dojdu k mostu, aby přešel na protější břeh tak na konci městečka Padum vylézám na menší kopeček na kterém stojí několik gomp a podívám se po okolí kam vlastně půjdu. Zanskar je totiž jedna velká placka, která je obehnaná vysokými horami a tak je vidět široko daleko. Tam kam mám namířeno já vedou dvě cesty, každá po jiné straně řeky, přemýšlím kudy půjdu tam a kudy nazpátek, nakonec jsem se rozhodl pro cestu po druhé straně řeky, přejdu tedy most a pomalu vyrážím, cesta by měla trvat něco přes hodinu, jsou to asi 3 km - sluníčko pěkně paří a tak cesta se zdá delší. Asi za hodinu už mám na dohled první gompu, která oznamuje začátek vesnice, když jsem k ní došel tak po obou stranách cesty začaly přibývat políčka, na kterých vesničané pěstují vše co potřebují k životu, ale hlavně k přežití dlouhé zimy. Do Zanskaru vede pouze jedna cesta a ta je cca. od října do května neprůjezdná protože sedla jsou zasněžená, jedná se tak o oblast která je velice málo dotčená klasickou civilizací - to je hlavně vidět na malých vesnicích, kde se vše ještě dělá po staru s minimálním použitím techniky. Kolem políček tekla opět voda, která byla rozvedená v kanálech kolem celé vesnice a když jsem došel do vesnice tak vesničané v té samé vodě prali prádlo, myli nádobí, koupali se a někteří si tu samou vodu odnášeli domu asi na vaření. Když jsem vesnicí procházel tak

PADUM - STONGDEY - ZANGLA - PADUM / sobota 23.července 2011

Jak jsem se setkal s králem. - tak by se dal nazvat dnešní den. Ale pěkně po pořádku, z hotelu jsem vyšel kolem 10:00 s tím, že půjdu směrem do vesnice Zangla, byl to opačný směr než včera, ovšem bylo to 32 kilometrů a tak jsem měl v plánu, že si stopnu nějaké auto. Jen co jsem vyšel na kraj Padumu uviděl jsem u silnice dvě auta a kolem stáli turisté, tak jsem je oslovil, vyměnili jsme si pár zdvořilostních frází a také došlo na to kam jdu a tak jsem jim řekl mou cestu a oni že jedou tam také a že mě vezmou. Byli to dvě rodiny belgických turistů - celkem 8 lidí a jeden průvodce a jak jsem později zjistil byl to bratranec místního krále. Z Padumu jsme nejdříve jeli do vesnice Stongdey, kde se tyčí na vysokém kopci buddhistický chrám, jelikož jsme měli průvodce, který tady všechny zná, tak jsme byli pozváni dovnitř, kde právě mniši obědvali, klidně jsme si mohli k nim sednout a oni nám i své jídlo nabízeli, bylo jich tam asi 30 ve dvou místnostech a v té hlavní jedli nejstarší mniši a do této místnosti měli přístup pouze muži, všude bylo velké šero, ale myslím, že některé fotky vyšly opravdu skvěle. Potom nám byl ukázán celý klášter a mniši byli opravdu neskutečně přátelští. Celý komplex kláštera byl velice starý, ale udržovaný a tak jsem mohl vidět věci, které jsem např. v Tibetu vůbec neměl šanci zahlédnout. Potom jsme jeli dál až do vesnice Zangla, kde jsme nejprve navštívili ženský klášter - všechny mnišky měly vyholené hlavy a na nich nosily zvláštní čepce. I zde jsme byli pohoštěni čajem a místním chlebem, čaj byl slaný a chléb byla směska nějaké mouky s něčím a hodně se drolil. Také zde nám

PADUM - KARGIL - LAMARUJU / neděle 24.7. + pondělí 25.7.2011

Píši oba dva dohromady jelikož celou neděli jsme měli na přesun z Padumu do Kagilu, ještě v sobotu jsme zašli na stanoviště taxiků a řidiči měli za sklem cedulku s místem kam druhý den jedou. Vyhlídnul  jsem si relativně nového jeepa, který jel do Kargilu a zeptal jsem se na cenu, nejdříve zkusil 1500 rp. na osobu, ale to jsem věděl že je moc a tak nakonec jsme jeli za 1000 rp.sdíleným taxíkem (jaký je rozdíl mezi taxíkem a sdíleným taxíkem - pokud cestujeme ve více lidech je lepší si pronajmout taxíka, který je jen pro Vás - vejde se tam až 6 osob a zastaví Vám kde chcete, což pro focení je ideální. Pokud chcete ušetřit a nemusíte po cestě zastavovat, tak si zajděte na stanoviště taxíků, v každém městě jsou většinou na výpadovce z města a domluvte se na sdíleném taxíku, což je většinou jeep a nebo menší dodávka a jak se auto naplní tak jede - zde je cena mnohem příznivější - pro příklad z Kargilu do Padumu se za vlastního taxíka platí 10.000 rp. a  pokud jedete sdíleným tak platíte 1.000 rp. na osobu.)

Z Padumu jsme vyjeli už ve 4:00, celkem nás jelo 6 včetně řidiče což na velikost auta bylo v pohodě. Za šest hodin jsme již byli v Rangdumu, to byla vesnice kde jsme při cestě do Padumu spali, pak jsme pokračovali dál a v 16:00 jsme dorazili do Kargilu, ubytovali jsme se opět v hotelu PC Palace jako posledně a relativně brzo jsme šli spát. Ještě před tím jsme se dohodli s dvěma cestovatelkami z Francie, že druhý den si pronajmeme společně taxíka do Lamaruju, jelikož taxík stál celkem 3000 rp. tak jsem zaplatili polovic. Do Lamaruju jsem vyrazili v 7:00,

LAMAYURU - RIDZONG - LIKIR - LEH / úterý 26.července 2011

Přivstali jsme si a už před 8:00 jsem byl na silnici a čekal zda nedorazí nějaké auto, které nás odveze směrem do Lehu a po cestě chceme zastavit v několika vesnicích, kde jsou zajímavé kláštery. Ale žádné auto až do 9:00 se neobjevilo a tak jsem zašel do hlavního hotelu, který je součástí kláštera a kde jsem včera domlouval případné zajištění taxíka. Po domluvě s managerem jsem byl ujištěn, že auto dorazí před penzion do hodiny. Jelikož jsme ale v Indii tak auto dorazilo skoro za hodiny dvě, ale byli jsme rádi, že nějaké bylo a vyrazili jsme směr Ridzong. Asi po půl hodině jízdy jsme odbočovali z hlavní silnice (v této části Ladakhu už jsou silnice poměrně opravené a tak cesta ubíhá o poznání rychleji. Ridzong je vlastně jen klášter, ke kterému se jede občas i úzkými soutěskami. Když jsme k němu dojeli byli jsme tam jediní návštěvníci, klášter se momentálně opravuje, ale hlavní místnosti nám místní mnich hned otevřel a tak jsme se mohli podívat na hlavní části kláštera. Z Ridzongu jsme měli namířeno do vesnice Alchi, která byla asi dalších 10 km dál. Už když jsme tam přijížděli, tak nás překvapilo velké množství aut, náš řidič ani nemohl zaparkovat a tak jsme si vystoupili a došli pěšky. A v této vesnici jsme již naplno poznali místní turistický ruch - tady už to vypadalo jako u nás v Českém Krumlově, silnice z obou stran obehnaná stánky se vším možným turistickým zbožím a jak jsme všude doposud potkávali turisty zřídka, tak tady jich bylo mnoho. Kláštery jsou tady asi tři, ale přijeli jsme zrovna v době oběda a tak bylo zavřeno, využili jsme toho a šli do zahradní restaurace se naobědvat. Všude ale

LEH / středa 27.července 2011

Jak jsem psal včera, dnes byl na programu pouze oddechový den a tak jsme si trochu přispali, tady přispání znamená vstávat mezi 8:00 a 9:00 pak už se nám moc spát nechce, protože chodíme do hajan nejpozději kolem 23:00. Ráno jsme si dopřáli horkou sprchu, protože je to asi poprvé co nám tekla teplá voda docela proudem. V Ladakhu je to s teplou vodou docela těžké, pokud chcete trochu šetřit a nehledat jen drahé hotely, tak teplá voda je na hotelích výjimkou, někde ovšem existuje služba, že Vám horkou vodu přinesou na pokoj v kýblu a pak si jí můžete se studenou zředit a polívat se miskou, která v žádné koupelně většinou nechybí. Stejně tak jsou občas problémy s elektrikou a tak si vždy sebou vezměte baterku, kterou při občasných výpadcích proudu užijete. Zde v Lehu už jsou na výpadky připraveny tak, že před každým obchodem je generátor na naftu, který v případě výpadku hned funguje a obchodníci tak nepřicházejí o tržby.

Z hotelu jsme si nejdříve zašli na pozdější snídani, proti hotelu jsme si našli fajn restauraci, kde výborně vaří, dali jsme si palačinky s banánem a palačinku se sýrem, obojí bylo výborné. Pak jsme se rozhodli, že dojdeme až nad město kde je Leh Monastery, je ovšem v rozpadajícím se stavu, i když ho již pomalu dávají dohromady. Z výšky byl velice hezký pohled na město a taky  jsme zaslechli, že ve staré části města probíhá nějaká slavnost a tak jsme se vydali tam odkud jsme buddhistické motlitby zaslechli. Našli jsme to docela rychle, bylo to shromáždění buddhistů a proslov měl nějaký vysoce postavený láma, protože tam bylo hrozně moc lidí, někteří se dokonce

LEH - PHYANG - LEH / čtvrtek 28.července 2011

Po delší době, snad poprvé co jsme v Ladakhu jsme se probudili to zataženého rána, podle dlouhodobých měření je oblast Ladakhu jedním z nejsušších míst na zemi, neprší zde více jak 300 dní v roce. Nakonec nepršelo ani dnes, jen bylo asi tak do 15:00 pod mrakem a pak se obloha roztrhala a konec dne byl opět slunečný. A tak ráno jsme si řekli co dnes podniknem, zašli jsme se zeptat do turistické kanceláře zda v nějakém klášteře není náhodou festival. Přes léto když je sezóna pořádá vždy nějaký klášter svůj vlastní festival, kde probíhají motlitby a také různé tance v maskách. Měli jsme štěstí, protože festival pořádal klášter ve vesnici Phyang a tato vesnice ležela jen asi 15 km od Lehu. Tak jsme si sehnali taxíka a mohli vyrazit (nevím zda jsem to již psal, ale zde mají taxikáři v každém větším městě své cechy a pro každý rok vydávají ceník pro jednotlivé turistické cesty), řidič nalistoval v ceníku a hned jsme věděli cenu 730 rp. s tím, že na nás počká a odveze zpět k hotelu.

Klášter byl opravdu kousek asi za 30 minut jsme již byli na místě, jak zde v Ladakhu bývá zvykem tak klášter byl na kopci a tak byl vidět již z pěkné dálky. Hned jak jsme přijížděli blíže tak nám bylo jasné, že zde bude hodně lidí, sotva jsme našli místo pro zaparkování auta. Festival probíhal na louce s tribunou připravenou pro tyto účely pod klášterem, už při příchodu lemovalo mnoho stánků se suvenýry cestu k podiu, kde vše probíhalo. Na tribuně seděli místní nejvyšší představitelé kláštera, kteří dávali požehnání všem kdo o to měl zájem (samozřejmě za mírný poplatek), my také si nechali lehce poklepat po hlavě a dostali červenou nit s uzlem pro štěstí, která

LEH - PANGONG LAKE - LEH / pátek 29.července 2011

Tak ráno jsme vyjeli jak bylo domluveno - v 6:30 jsme již seděli v autě a jeli jsme k jezeru Pangong lake, které je z části na indickém území a tou větší částí zasahuje do Tibetu. Stejně jako včera nebylo úplně jasno a na obloze byly šedé mraky, které nenaznačovaly nic co se týká počasí dobrého. Z Lehu jsme jeli po hlavní silnici směrem na Manali a to až to města Karu, kde se odbočovalo do hor, v Karu také byla kontrola pasů a hlavně permitů. K jezeru Pangong je totiž potřeba permit, který vystaví jakékoliv cestovka v Lehu za poplatek 100 rp. do druhého dne. Za Karem jsme projížděli kolem velice hezkého chrámu Chemdey, který opět stál na kopečku a za ním se tyčily vysoké hory - pěkně si to mniši v minulosti postavili. Pak už jsme pomalu a jistě stoupali do hor, cesta byla dobrá asfaltka a tak se jelo docela rychle. Mezitím se o něco zlepšovalo počasí, každou chvíli svítilo sluníčko a tak to vypadalo, že nakonec se to ještě vyjasní. Projeli jsme přes jedno sedlo ale objevilo se další stoupání až jsme dojeli do sedla Chang-la, které bylo ve výšce 5326 metrů, což je momentálně náš výškový rekord, řidič nám zastavil a hned jak jsme vylezli z auta nás praštilo chladno - i když svítilo sluníčko bylo tak 15 stupňů, pak už jsme jen zase jeli z kopce. Cesta kolem sedla byla ve špatném stavu a tak jsme museli jet krokem, opět jsme také projeli stanoviště, kde nám zkontrolovali pasy a zhruba za 4 hodiny cesty se před námi objevila jasně modrá plocha jezera, která byla obklopená vysokými horami. Zaparkovali jsme auto a měli jsme asi 2 hodiny na prohlídku, ani jsme nebyli překvapeni velkým počtem turistů, kteří se

LEH - HERMIS - LEH / sobota 30.července 2011

Tento den by se dal nazvat dnem klášterů, včera jsme si řekli, že pokud bude ráno hezky vyrazíme na obhlídku všech blízkých buddhistických klášterů, vstal jsem kolem půl osmé a při pohledu na oblohu bylo jasné, že dnes jedeme - na obloze ani mráček. Tak jsem přes telefon objednal našeho řidiče, kterého jsme měli pronajatého při festivalu a ten hned souhlasil a že přijede před hotel kolem 8:30. S našimi kamarády jsme byli také domluveni na 8:30 a tak jsme si zabalili a šli do naší restaurace na snídani. V půl deváté jsme se všichni sešli a mohli vyrazit, ještě před tím jsme se museli domluvit na ceně, řidič to v ceníku neměl a tak jsme podle podobné trasy odvodili cenu 2.500 rp. za celý den vožení což si myslím že bylo dobré.

První klášter se jmenoval Shey a byl od Lehu jen 15 km, jak už je zde pravidlem byl na kopci a kdysi to bylo hlavní letní rezidence královské rodiny, mniši nám ukázali několik místností včetně modlitebny a místnosti kde stojí dvoupatrová pozlacená socha Šakjamuniho. Další zastávkou byla vesnice Thiksey, která byla jen 2  km od Shey. I zde je klášter, je opět postaven na kopečku, ale tento kopeček je z celé jedné strany obestavěný baráčky kde žijí mniši a tak z čelní strany to vypadalo velice úchvatně. Na vrcholu kopce stojí samotný klášter, který má několik modliteben v kterých je několik historických předmětů z 15.století kdy byl klášter postaven. Zajimavostí tohoto kláštera je, že o jeho chod se pomáhá starat i česká nezisková organizace z Ostravy. Další zastávkou byla

LEH - PANAMIK - SUMOOR / neděle 31.července + pondělí 1.srpna 2011

Neděle je dnem klidu a tak jsme to i tady v Ladakhu respektovali a celou neděli jsme zůstali v Lehu, ráno si došli na snídani do naší restaurace Mona Lisa, dali jsme řeč s jedním z číšníků a zjistili, že je z Nepálu a do Ladakhu jezdí přes léto aby si vydělal peníze, na podzim je doma v Nepálu, protože tam je zrovna sezóna a přes zimu se zase stěhuje do Goa, kde opět vydělává. Pak jsme si vyšli do města okouknout krámy a později odpoledne jsme chtěli prozkoumat staré město, ale nějak jsme zabloudili a místo starých domů jsme šli ulicí plných GuestHousů. Večer jsme se sešli v Tibetské restauraci s našimi cestovatelskými kamarády abychom domluvili vše na výlet do Nubra Valley. Po večeři jsem zašel na internet, tady v Lehu je docela dost internetových kaváren, kde mají hodně počítačů a také bez problému se připojíte přes wifi a rychlost docela ujde.

Tak už je pondělí 1.srpna a jsme domluveni, že na třídenní výlet do Nubry vyrazíme v 8:00, řidič se trochu zpozdil a v 8:30 opouštíme Leh a míříme k sedlu Khardung-la, který je v neuvěřitelné výšce 5603 metrů nad mořem. Nejenom že jsme si opět navýšili náš výškový rekord o 300 metrů, ale také jsme jeli po nejvýše postavené silnici v celosvětovém měřítku - autem se už vyš nepodíváte. Na chvilku jsme tam zastavili a když jsme vyšli z auta tak tam byla docela pěkná zima, kousek nad silnicí byla malá buddhistická modlitebna a velké množství praporků s mantrami, udělali jsme si fotky a už sedli do auta a jeli směrem ze sedla dolů. První zastávkou byla